onsdag 21 augusti 2024

Veckans kulturfråga v. 34 2024

 

enligt O: Veckans kulturfråga v. 34: Vilka debutanter har imponerat särskilt mycket på dig?

En debutant som imponerade kolossalt mycket på mig var Korparna av Tomas Bannerhed. En annan var En debutants dagbok av Wera von Essen. Andrew Waldens Jävlar karlar var ingen dum debut heller. Tranorna flyger söderut av Lisa Ridzén var jag oerhört imponerad av. Den borde användas läsas av många. Territoriella anspråk av Frans Wachmeister var en origeinell romandebut. Två debutanter som jag tänker läsa är Med bergens andetag av Therese Widenfjord och Sista kapitlet av Kim Andrea Brofeldt. Sista kapitlet handlar om Sarah som arbetar på ett äldreboende. Med bergens andetag Att läsa Med bergens andetag är som att följa med Nick och Ellie på en resa, båda fysiskt och bildligt. För båda visar det sig att de måste resa bort, för att kunna komma hem

5 kommentarer:

  1. känner till dina debutanter men inte läst, utom En debutants dagbok av Wera von Essen, och sett Korparna filmatiserad

    SvaraRadera
    Svar
    1. filmen Korparna kommer inte ens i närheten av boken! jag blev så besviken!

      Radera
  2. Den enda jag läst av titlarna du nämner är "Jävla karlar" men jag blev inte golvad.

    SvaraRadera
  3. golvad och golvad. men jag tyckte att den var väldigt bra

    SvaraRadera
  4. Har tänkt läsa Bannerheds bok sedan den var ny. Förstår inte varför jag inte gjort det. Jävla karlar tyckte jag också mycket om och tar till mig de tips du ger på böcker jag ännu inte läst.

    SvaraRadera