tisdag 27 augusti 2024

Tisdagstrion v.35 2024: Böcker jag ser fram emot att läsa

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 35: Böcker jag ser fram emot att läsa
1. All Fours av Miranda July. En 45 - årig kvinna lämnar man och barn för att söka ett nytt slags frihet. Hon ger sig till att köra ifrån LA till NY. Detta är författarens andra roman. Erica Jongs Fear of flying nämns i någon recension.
2. Alltings ordning av Magdalena Sørenen. Undertitel: En familjearkeologi. En spännande debutbok. En dotter flyttar hem till sin åldriga mor för att rensa upp i ett hus fyllt av bråte. Det blir en forskande utgrävning. Författaren har tidigare översatt Didion, Duras och Beauvoir och ägnat sig mycket åt kanadensisk litteratur.
3. Växla ringar med mörkret av Bruno K Öijer. Rockpoetens första diktsamling sedan 2014 då "Och Natten Viskade Annabel Lee" kom. Jag kommer att se honom framför mig och höra hans hypnotiska röst när jag läser den nya diktsamlingen som redan förorsakat kö på biblioteket.

14 kommentarer:

  1. Jag läste precis ett annat boktips om Alltings ordning av Magdalena Sørenen. Den är jag riktigt sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  2. känner mig fri, men nyfiken på Miranda Julys bok, min 90-åriga mor var med när vi rensade, tråkigt för henne att flytta efter 50 år i samma lägenhet. Öijer vill jag ta en titt på, lång intervju i Svenska Dagbladet

    SvaraRadera
    Svar
    1. jobbigt både fysiskt och psykiskt att flytta ifrån ett långvarigt boende. ska läsa intervjun med Öijer

      Radera
  3. Det kan dyka upp en och annan överraskning när man rensar en anhörigs dödsbo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och sådant som betytt mycket för den bortgångne/na och som inte säder de efterlevande ett dugg

      Radera
  4. Det var inga böcker jag kände till så spännande.

    SvaraRadera
  5. Alltings ordning blir jag nyfiken på. Och Bruno K Öjer borde jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
  6. Tre okända böcker för mig. Den första blev jag lite nyfiken på

    SvaraRadera
  7. Växla ringar med mörkret av Bruno K Öijer skulle jag vilja ha - tack för tips!
    Maria/bokologen

    SvaraRadera
  8. Bruno K Ö är ju en väldans speciell kille - men jag har ju lite svårt för poesi i allmänhet ...

    SvaraRadera
  9. Oj, här känner jag inte ens till författarna.

    SvaraRadera
  10. Vill testa öijers poesi. Miranda Julys bok låter intressant.

    SvaraRadera