torsdag 15 augusti 2024

Veckans kulturfråga v. 33 2024


enligt O: Veckans kulturfråga v. 33: Vilken bok var din bästa sommarläsning?

Jag har läst flera bra böcker i sommar, till exempel Efterklang av An Yu; en mycket originell roman som en bara älskar utan att egentligen kunna redogöra för varför. Jag har också läst Systrarna av Jonas Hassen Khmiri men den har jag inte hunnit skriva om ännu. Den var jag mycket förtjust i. Och så håller jag på med Bergtagen av Thomas Mann. Det är en läsupplevelse varken mer eller mindre. En får vara beredd på att den tar tid men det är den värd. Jag förstår att barnen kallade sin far Trollkarlen och Colm Tóibíns roman om Thomas Mann har titeln Magikern. Bergtagen är under läsning.

6 kommentarer:

  1. låter som en bra lässommar, Efterklang är jag nyfiken på, förstår att Colm Tóibín passar bra att läsa till Bergtagen

    SvaraRadera
  2. jag läste Toíbín och Katia Manns memoarer och en del annat först

    SvaraRadera
  3. jag har Mina oskrivna memoarer av Katia Mann i min bokhylla

    SvaraRadera
  4. den tycks vara gallrad på samtliga bibliotek i min omnejd! häpnadsväckande!

    SvaraRadera
  5. Efterklang och Systrarna står på min läslista också. Bergtagen låter som ett massivt projekt dock. Imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bergtagen är verkligen ett massivt projekt. men jag är glad att den nu äntligen blir läst

      Radera