tisdag 15 mars 2022

Tisdagstrion v. 11 2022

 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 11 2022: De längsta böckerna jag läst

1. Den tjockaste bok jag  läser i etapper är The Tale of Genji av Murasaki Shikibu  i oavkortad version 1179 sidor i översättning av Royall Tyler. Penguin Classics Deluxe Edition. Japans nationalepos. Den betraktas som den första moderna japanska romanen. Den anses också vara världslitteraturens första realistiska roman. Genji är heianperiodens idealiske man; till det yttre såväl som det inre.

2. New Forest av JosefineKlougart 680 sidor. Ett fantastiskt, poetiskt språk, fina metaforer, många aforistiska formuleringar och så mycken igenkänning. Lugnt och eftertänksamt bjuds läsaren in till att tillsammans med författaren gå tillbaka i tiden för att förstå dennas historia.

3. Steglitsan av Donna Tartt 781 sidor. Theo Deckers föräldralösa liv i olika miljöer och samhällsskikt i New York och Las Vegas intresserade mig. Theo Decker upplever att hans liv med Steglitsan har fått ett högre värde trots att tavlan egentligen inte ens är hans. Det är kanske ett viktigt budskap i boken. Skönheten, konsten som omätligt värde i våra liv - ägd eller inte.

22 kommentarer:

  1. Den första boken låter som någon man borde ta sig tid att läsa. Vet du om den finns utgiven på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att den fullständiga upplagan finns översatt. men delar av den finns i alla fall

      Radera
  2. New forest var jag nyfiken på när den kom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt vacker i sinnevärlden

      Radera
  3. känner till böckerna men inte läst,lånade New Forest...

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är väl värda att läsa. Steglitsan kunde kortats.

      Radera
  4. Känner bara till Steglitsan, men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hade lite invändningar mot Steglitsan men jag gillade omslaget

      Radera
  5. Steglitsan är den enda jag läst. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Tale of Genji tar väldigt lång tid med alla noter och kringläsning

      Radera
  6. Intressant trio. Steglitsan har jag läst. Det verkar vara ett omfattande projekt att läsa The tale of Genji.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ett projekt. ett mycket intressant projekt som jag gillar

      Radera
  7. Jag har inte läst din och den enda jag hört talas om är Steglistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att Steglitsan är filmad också

      Radera
  8. Steglitsan verkar vara en sån där jag alltid har på läslistan men aldrig kommer till. Men så var jag inget jättefan av den hemliga historien heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag läste bara halva Den hemliga historien och tragglade mig igenom Steglitsan

      Radera
  9. Tack för tips! Alla titlar är nya för mig. New Forest lockar mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Josefine Klougart är en fin författare

      Radera
  10. Har inte läst någon av dina men har Steglitsan oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är till stora delar ganska bra, men kunde kortats ner

      Radera
  11. Jag borde ge Klougart en chans! Minns inte vad det var jag läste av henne som fick mig att bli lite besviken. Steglitsan gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klougart är värd en viss ansträngning

      Radera