tisdag 29 mars 2022

Tisdagstrion v, 13 2022: Blod (i titel, handling eller på omslag)

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 13: Blod (i titel, handling eller på omslag)

1. Filmaren Lars Pettersson utvidgade ett tio år gammalt manus och skrev en thriller. Med lyckat resultat. Kautokeino, en blodig kniv (Ordfront 2012) är en väldigt bildmässig roman. Fina beskrivningar av miljöer; mycken snö, vind och kyla. Lars Pettersson bor under vinterhalvåret i Kautokeino och resten av tiden utanför Lindesberg.

2. Blått blod och liljevita händer av Angela Rundquist. Avhandling om överklassliv.(1989). Skildringen väckte stor uppmärksamhet och blev en av Sveriges mest lästa avhandlingar. Överklasskvinnors liv från födelse till död belystes utifrån uppfostran, barnbaler, bröllop, moderskap, hushållsledarskap, umgänge, släkttraditioner och hovkultur. Tjänstekvinnorna fick också ett kapitel. En andra och utökad upplaga trycktes 2001, också den sålde slut.

3. Blod döljer inget av Mikko Porvali . Författaren arbetar som utredare på polisen. Han har skrivit flera böcker med militärhistoriskt innehåll och även nominerats till Finlandiapriset för facklitteratur.  Blod döljer inget är andra delen i en trilogi med serienamnet Karelen noir. Den handlar om hur extremhögern växer fram i Finland. Miljön är Viborg i början av 1930 - talet.

18 kommentarer:

  1. kanske inte mitt favorittema, riktigt passande trio.

    SvaraRadera
  2. Har läst första delen i Porvalis serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tånkte att jag skulle läsa någon mer i serien

      Radera
  3. Kände inte igen någon av böckerna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns ju så väldigt många böcker så en kan omöjligen känna till alla

      Radera
  4. Lars Petterssons bok är väldigt bra. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte också mycket om den.läste också en annan bok av honom

      Radera
  5. Jag har inte läst någon av dem, men är nyfiken på Mikko Porvali.

    SvaraRadera
  6. Blåblodig tänkte jag på men kom inte på något till min trio. Det verkar vara en intressant avhandling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har hängt med i många år på kurslistor bl. a.

      Radera
  7. Oj vad mycket blodböcker det finns, inte läst någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns mängder av blodböcker! inte mitt favorittema

      Radera
  8. Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! inte de allra blodigaste titlarna

      Radera
  9. Intressant titlar. Inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  10. Tre olästa för mig, sistnämnda ska jag kolla upp. Tack för tipsen!

    SvaraRadera