tisdag 22 mars 2022

Tisdagstrion v. 12 2022: Den förra, nu och nästa


Ugglan&Boken: Tisdagstrion: Den förra, nu och nästa

1. Dubbelporträtt av Agneta Pleijel. En roman om konstnären Oskar Kokoschka och Agatha Christie. Han målar ett porträtt av den motvilliga författaren alltmedan han röker, dricker och pratar. Men ett porträtt blir det och en varm vänskap växer fram.

2. De förlorade minnenas ö av Yoko Ogawa. En obehaglig dystopisk roman om hemlig polis som sorterar bort människors minnen; bokstavligen och bildligen. Men det finns de som trotsar. Samtidigt läser jag en likaledes obehaglig dystopi som cirkelbok Staden utan kvinnor av Madeleine Hessérus. Lägg Putin därtill och skolskjutning i Malmö och jag mår riktigt illa.

3. Nästa bok jag kommer att läsa är Främlingar jag känner av Claudia Durastanti. Den dramatiska inledningen finns i min smakebit från i söndags

28 kommentarer:

  1. Gillade Dubbelporträtt och är nyfiken på de båda andra! Håller med om att det kan bli lite för mycket ibland när både verkligheten och fiktionen lyfter fram det sämsta i mänskligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, nu har det verkligen hopat sig både i verklighet och fiktion

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa och känner bara igen den sista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelporträtt är väldigt bra. lägger en del till bilden av Agatha Christie

      Radera
  3. Ogawas bok såg jag som 7-dagars lån, kommer att läsa så småningom

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att den tar tid att läsa. inget att jäkta igenom

      Radera
  4. De förlorade minnenas ö vill jag läsa.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst någon i din trio. De förlorade minnenas ö känner jag igen, men jag har nog inte läst den...

    SvaraRadera
  6. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  7. Dubbelporträtt har jag läst och den japanska boken har jag i läslistan. Främlingar jag känner måste jag titta närmare på.

    SvaraRadera
  8. Jag känner till böckerna men inget jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en hinner ju inte läsa alla böcker en hör talas om

      Radera
  9. Ogawa låter jättehemsk! Och intressant.

    SvaraRadera
  10. De förlorade minnenas ö vill jag verkligen läsa nu

    SvaraRadera
  11. Har inte läst någon av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  12. Blir nyfiken på de båda dystopierna. De förlorade minnenas ö lade jag till på min att läsa-lista sist du skrev om den, men nu får nog Staden utan kvinnor sälla sig till den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mitt humör klarar inte riktigt av dystopierna

      Radera
  13. De förlorade minnenas ö vill jag läsa, och det har jag nog nämnt tidigare här, men nån gång så kanske det blir gjort. ;) Tack för övriga tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att du skulle gilla den. den är väldigt kuslig

      Radera
  14. Pleijel har jag läst annat av men det var många herrans år sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pleijel är alltid väldigt bra. har läst ganska mycket av henne och kan inte komma ihåg att jag någon gång blivit missnöjd

      Radera