torsdag 10 mars 2022

Helgfrågan v. 10 2022


Mias bokhörna: Helgfrågan v. 10: Med tanke på miljön borde man verkligen läsa mer e-böcker. Läser du e-böcker?

Jag har med tiden kommit att gärna lyssna till inlästa böcker. Har just idag avslutat Dubbelporträtt av Agneta Pleijel i uppläsning av författaren själv. Den går som radioföljetong. Nu vill jag genast ha något lika bra att lyssna till. Nästa radioföljetong, 15/03 - 25/03, Hur mår fröken Furukura av Sayaka Murata. Kristina Rådström läser. Den har jag läst men jag ska gärna lyssna. 4/4 börjar Paradiset av nobelpristagaren 2021, Abdulrazak Gurnah. Hans Mosesson läser. Det ser jag fram emot eftersom jag ännu inte läst något av Gurnah.

12 kommentarer:

  1. tack för påminnelse om radioföljetong, är dålig på att lyssna

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det är bra att lyssna på den i efterskott när en vill

      Radera
  2. Jag ser också mycket fram mot den japanska men då blir det ju hör- inte e-bok förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. E - ljudböcker räknar jag hit. men det är kanske fel? e- böcker läser jag om jag inte får tag i böckerna på annat sätt eller om jag vill ha dem i telefonen

      Radera
  3. Jag lyssnar aldrig på radio tyvärr, men Fröken Furukura lät intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är hon också. du kan ju lyssna när du vill

      Radera
  4. Finns det radioföljetonger fortfarande? Det visste jag inte. Jag minns att jag, när jag var barn, lyssnade på Dickie Dick Dickens. Hur jag kunde veta när avsnitten gick på radio har jag ingen aning om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men visst kan en fortfarande höra Radioföljetongen! och eftersom en ju kan välja sina tider själv lyssnar en ju när en vill

      Radera
  5. Vårt gamla skolbibliotek hade köpt äldre inläsningar av radioföljetongen på kassett. De rensades ut för några år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. synd! de hade säkert varit fullt användbara

      Radera
  6. Lyssna funkar inte för mig längre. I såna fall skulle jag behöva textremsa till. Vore väl även toppen med textremsa när man ska försöka höra vad någon säger, kan ingen uppfinna någon slags elektroniska glasögon med sådan textning? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland skulle en önska textremsa när vissa personer pratar i TV. svenska program är värst på den punkten. visst måste det gå att föra över ljud till text? trodde att det redan fanns? fast i så fall är det ju lika bra att läsa boken. men jag tänkte rent principiellt

      Radera