söndag 13 mars 2022

En smakebit på søndag

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger driver söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Vi delar med oss av ett stycke från den bok vi just läser. Utan att avslöja något förstås. Idag vikarierar Lesekunst

"Ibland undrar jag vad det var det första som försvann från den här ön. " . Långt innan du föddes var det fullt av alla möjliga saker och ting här. Genomskinliga ting, väldoftande, fladdrande, glänsande... Ja hur som helst fina saker som du inte ens kan föreställa dig." Sådant berättade min mamma ofta för mig när jag var liten. "Men sorgligt nog kan inte människorna på ön behålla de fina sakerna i sina hjärtan för alltid. Så länge man bor på ön måste man göra sig av med det ena efter det andra som man har inom sig. Det blir nog snart dags för dig också att göra dig av med något för första gången. "

Från boken De förlorade minnenas ö av Yoko Ogawa. sid 7. Fler smakebitar HÄR                           

18 kommentarer:

  1. denna är jag lite nyfiken på, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är också nyfiken. har läst annat av henne som jag gillat

      Radera
  2. Jag gillar formuleringen: behålla de fina sakerna i sina hjärtan för alltid. Låter som en tankeväckande bok. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle tro att det är en bok som väcker tankar

      Radera
  3. Fin smakbit. Jag hade inte hört talas om boken innan.

    SvaraRadera
  4. Den här boken tror jag skulle passa mig. Jag tycker av någon anledning om dystopier, om de är välskrivna. Tack för tipset, jag skall kolla upp den närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. välskrivet ska det vara vad det än är. är inte alltid förtjust i dystopier, men jag har läst en del icke desto mindre

      Radera
  5. Känner igen författarens namn men har inte läst något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har åtminstone en titel på svenska tidigare. En gåtfull vänskap

      Radera
  6. Bekant författarnamn men inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att många läste En gåtfull vänskap

      Radera
  7. En surrealistisk kanske clever berättelse, vet inte om jag lockas eller ej. Tror den är något av en utmaning...Tack för intressant smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. dystopier är inte min tekopp, men jag vill ändå läsa den här boken

      Radera
  8. Jag har nog aldrig hört talas om den här boken, men den låter intressant. En förfärlig plats verkar det vara, den där ön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en förfärlig plats och en förfärlig situation

      Radera
  9. Jag tycker det räcker med demenssjukdomarna, som tar ifrån människor det ena minnet efter det andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är förfärliga. inte minst för dem som står bredvid

      Radera