tisdag 8 mars 2022

Tisdagstrion v. 10 2022: Klubbar, föreningar eller (hemliga) sällskap

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 10: Klubbar, föreningar eller (hemliga) sällskap


1. Gangstergänget i Pelle Svanslös i Amerika. En samling skurkaktiga katter som gör livet surt för Pelle under hans Amerikabesök.

2. Det hemliga sällskapet av Claes Hylinger är första delen av en trilogi. Knut är en ung man som kommit med i ett hemligt sällskap i Paris. Medlemmarna har som igenkänningstecken att säga något om vädret till varandra. De bedriver en förströdd, men givande verksamhet och kan dyka upp när man minst anar det. 

3. Pickwickklubben av Charles Dickens. En klassiker som ursprungligen publicerades som följetong 1836 - 37. Klubben grundades av Samule Pickwick och består av fyra herrar som bl. a. reser omkring på landsbygden utanför London och delger varandra sina upptäckter.

26 kommentarer:

  1. Tack för tips! Jag har inte läst någon.

    SvaraRadera
  2. Fin trio. Jag har inte läst någon av dem. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Tack för trevliga tips.

    SvaraRadera
  4. Det blev ju en del Pelle Svanslös när jag var liten, men jag är inte människa att komma ihåg vilka 😟

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är svårt att skilja dem åt. men Gangstergänget minns jag. tyckte att det var kul att författaren hade levande förebilder till sina katter

      Radera
  5. Svar
    1. jag tyckte att Pelle kunde pigga upp!
      de andra båda också förresten. lite lagom absurda

      Radera
  6. Ännu en bok som kunde passa till Kaosutmaningens punkt med en bok som getts ut innan år 1922. Dickens har jag ju läst något av förr också men inte den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vill faktiskt minnas att jag läste Pickwickklubben i en liten behändig engelsk utgåva

      Radera
  7. Vi har Hylinger gemensamt idag. Kul att du har med Pelle Svanslös. Och så Pickwickklubben. Jag undrar mer och mer hur mycket eller lite Dickens jag har läst. Jag är faktiskt osäker på den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en del Dickens har ju gått som utmärkta BBC - serier. för rättså många år sedan visades Dickens - filmer på jularna

      Radera
  8. Pickwickklubben! Vilket bra val!

    SvaraRadera
  9. Pelle Svanslös har jag definitivt läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är vi antagligen många som har gjort. dags för omläsning!

      Radera
  10. Pelle Svanslös i Amerika har jag läst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var ganska förtjust i Pelle Svanslös

      Radera
  11. Jag har läst väldigt lite av Dickens, inser jag. Men om Pelle har jag läst - en stor favorit från barndomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag har nog sett mest film. men just Pickwickklubben har jag ett engelskspråkigt minne av. Pelle gillade jag också

      Radera
  12. Inte läst någon av dessa, men Pelle Svanslös i Amerika står faktiskt och väntar på mig i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så trevligt! bara att hugga in när andan faller på

      Radera