söndag 20 mars 2022

En smakebit på søndag v. 11 2022

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser, Utan spoilers, förstås.

" Min mamma och pappa lärde känna varandra den dagen han försökte hoppa från Ponte Sisto i Trastevere. Det var ett bra ställe att kasta sig ut ifrån, för även om han var en god simmare skulle han bli förlamad när han slog i vattenytan, och Tibern var redan på den tiden giftig och grön. Min mamma brukade gå med hängande huvud och uppdragna axlar som om det regnade, särskilt när hon var ensam, men just den dagen hade hon stannat på bron och fått syn på en kille som satt grensle över räcket. Hon gick fram och lade handen på hans axel för att dra honom bakåt, kanske uppstod det en kort strid. Hon förmådde honom att stilla sig och andas lugnt och sedan promenerade de genom stan, drack sig fulla och hamnade på ett hotell med styva lakan som luktade ammoniak. Före gryningen klädde min mamma på sig och gick."

Från sidan 9 i Främlingar jag känner av Claudia Durastanti. Fler smakebitar HÄR

22 kommentarer:

  1. Ja, så kan man ju träffa sin framtida partner också. Kände inte till den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller, men den fortsätter jag nog att läsa

      Radera
  2. Träffades de på nytt efter den första gången, eller var det då berättaren kom till? Ett resultat av ett "one night stand". Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. de träffades ganska snart efter den här händelsen. pappa letade upp mamma. det är ingen spoiler för det händer på de första sidorna

      Radera
  3. Oj så kan man också träffas...tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så klart. men detkanske inte är det allra vanligaste sättet

      Radera
  4. Jag har sett boken på flera ställen men tror inte det är min typ av bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tor att det är min i alla fall. men jag ska läsa den först innan jag bestämmer mig

      Radera
  5. Verkar vara annorlunda bok, iaf sättet de träffas på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror kanske att det var ett bra sätt. men jag vet inte ännu

      Radera
  6. Dramatiskt sätt att träffas. Att det uppstod (kanske) en strid lät ju inte så bra med tanke på var de befann sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. tänkte också på det. och så mycket strid kan det väl inte bli bara för att någon lägger en hand på någon annans arm? men, vad vet jag?

      Radera
  7. Läste lite om boken, och den har ett originellt upplägg med ett svårt handikapp som gemensam nämnare. Tack för intressant smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. har precis bara börjat, men jag tycker att det jag läst lovar gott

      Radera
  8. Jeg følte jeg hadde sett det coveret før, og det stemmer. Det er samme cover på den norske oversettelsen. Nå når jeg jobber på biblioteket legger jeg merke til flere cover :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ett speciellt omslag så det minns en nog

      Radera
  9. Vilket annorlunda sätt att träffa sin partner..

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är nog inte så vanligt. lyckligtvis

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Dramatisk.

    SvaraRadera