onsdag 16 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 11 2022


 enligt O: Veckans kulturfråga v. 11 är egentligen två

1/ Vilk(en)a klassiker som du läste som ung gjorde störst intryck? Nedanstående hittade jag i föräldrarnas bokhylla

Jan Fridegård serie om Trälen Holme och hans hustru Ausi. Trägudars land - Gryningsfolken - Offerrök

Viktor Rydberg, Singoalla

Sigrid Undset, Kristin Lavransdotter

Jack London, Skriet från Vildmarken

Ivar Lo - Johansson, Bara en mor

2/Vilk(en)a författare och vilk(et)a verk är ett måste i en litterär kanon?

Vilhelm Mobergs utvandrarserie

Bara en mor av Ivar Lo - Johansson 

Moa Martinson, Mor gifter sig- Kyrkbröllop - Kungens rosor - Jag möter en diktare 

Kristina Sandberg, Den utmärkta serien om Maj, Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris.

6 kommentarer:

  1. bra lista på läsvärda klassiker, viktigt att förnya också

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja lite nytt folk är väl inte fel. Kristina Sandbergs böcker är ju rena kulturhistorien

      Radera
  2. Utvandrarserien har jag givetvis läst. Även Mor gifter sig. Kristina Sandberg borde jag nog kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! fantastisk tids- och miljöskildring

      Radera
  3. Märkligt nog har jag bara läst första boken om Maj, trots att jag tyckte om den.

    SvaraRadera
  4. Kristina Sandberg förtjänar definitivt en plats där!

    SvaraRadera