torsdag 25 juni 2026

Vad som helst är möjligt


Vad som helst är möjligt av Elizabeth Strout är en fortsättning på Mitt namn är Lucy Barton. Den innehåller nio olika berättelser med huvudpersoner som alla har en anknytning till Lucy Barton och hennes fattiga uppväxt i ett garage i Amgash i Illinois. Liksom i läsningen av Lucy Barton blir det sträckläsning. I första berättelsen möter en skolvaktmästaren Tommy Guptill och får ta del av hans historia. Han har lagt märke till Lucy Barton. Hon är udda och vill helst stanna kvar i skolan efter skoldagens slut. Lucy kommer att åka till New York och bli författare. Hon åker hem efter tio år när hennes far begravs och en gång långt senare för att hälsa på två av sina syskon, den skygge Pete, som bor i det förfallna föräldrahemmet och den bittra Vicky. Vi får syskonens upplevelser av uppväxten och de människor som rörde sig i deras närhet. Många män var hemkomna från kriget med psykiska störningar av olika slag, vilket ofta drabbar både fruar och barn. Minnena ligger där som fantomsmärtor i själen. De nio berättelserna vävs ihop på ett sinnrikt sätt. Den amerikanska småstaden skildras övertygande och jag associerar till filmer jag sett med liknande miljöer. Här finns starka kvinnor som plötsligt bestämmer sig för att nu räcker det och bryter upp. Här finns berättelsen om en vuxen dotter som längtar efter sin mamma Mary, som går på sitt håll och längtar efter sin favoritdotter, Angelina. Jag tyckte mycket om även den här romanen. Slutklämmen i sista meningen i boken: " - han öppnade ögonen och ja, där var den, den perfekta insikten: Vad som helst var möjligt för vem som helst." Ingen spoiler precis. Nu väntar del tre i Lucy Bartonserien, Åh William.

Titel: Vad som helst är möjligt

Författare: Elizabeth Strout

Översättare: Kristoffer Leandoer

Förlag: Forum

Tryckår: 2017

Antal sidor: 245

onsdag 24 juni 2026

ABC + Bokstaven E

 Klimakteriehäxan: "Vi kan aldrig få för många trevliga företeelser i vår vardag, små eller stora, eller hur? Visst vill vi fortsätta att plussa på med fler?! Det är det ABC+ går ut på. Tre exempel per bokstav, en ny varje onsdag, vi har hunnit fram till E+!" 

Ekorren. Vid vårt sommarhus finns alltid en eller för det mesta flera ekorrar. De heter alltid Maggan och har funnits där så länge vi kan minnas. De är ganska argsinta och slåss en hel del och retar sonens katt.

Elektricitet. Vad vore vi utan den? Jag har suttit i nyssnämnda sommarhus under brakande åskväder utan ström och utan någonting mera än en jätterädd liten dotter och den mera samlad liten son. Vi hade tack och lov stearinljusoch tändstickor och en transistorradio. Men vi hade ingen telefon av något slag så vi var hänvisade till telefonkiosken uppe i byn. Regnet var våldsamt.

Elegansnejlikor. På min ålders höst har jag plötsligt börjat uppskatta elegansnejlikor. De har alltid funnits där och jag har alltid tyckt illa om dem. Men plötsligt tycker jag att de är söta och strävsamma och står riktigt länge om en sköter dem. Många olika färger finns det också. 

måndag 22 juni 2026

Veckans kulturfråga v. 25 2926




Vilka verk förknippar du med sommaren?

Vi på Saltkråkan  är ett utmärkt sommarprogram. Den tröttnar en aldrig på. Tyvärr krockade den ju med den bedrövliga matchen mellan Sverige och Nederländerna. Den vackra sommarpsalmen, En vänlig grönskas rika dräkt, Carl David af Wirsén skrev texten. Waldemar Åhlén tonsatte. Någon bok av Thomas Hardy, till exempel Heden/Hemkomsten hör till sommaren.
Sill, körsbär och jordgubbar är sommar. Samt uteläsning. 
Ellens bukett
Juninatten 

Nu går solen knappast ner,
bländar bara av sitt sken.
Skymningsbård blir gryningstimme
varken tidig eller sen.

Insjön håller kvällens ljus
glidande på vattenspegeln
eller vacklande på vågor
som långt innan de har mörknat
spegla morgonsolens lågor.

Juni natt blir aldrig av,
liknar mest en daggig dag.
Sjölikt lyfter sig dess skymning
och bärs bort mot ljusa hav.

Harry Martinson, ur Cikada, 1953)

söndag 21 juni 2026

En smakebit på søndag v. 25 2026


Mias bokhörna: En smakebit på søndag v. 25 

"Hade det varit ett misstag, undrar han, att ta barnet med sig? Men pojken måste ha ett yrke, lära sig ett arbete, lära sig ett arbete. Tomás vill inte att han ska möta världen utan att ha några framtidsutsikter, så varför inter lära upp honom, göra honom till sin lärling? Pojken är ovanligt duktig i matematik och ritning, men Tomás anar ett motstånd, att pojken inom sig trängtar efter något annat. Det är ren och skär otacksamhet, har han sagt till pojkens mor. Han bryr sig inte om arbetet, han lägger inte manken till. Men Tomás, svarade hon, han är liten. Man är inte liten när man är tio, invände Tomás, som tioåring var jag faktiskt..."

lördag 20 juni 2026

Veckans mening v. 25 2026

 MIN

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord:"Varje lördag presenterar jag en mening från boken jag läser. En mening som har fått mig att stanna upp. Den kan vara humoristisk, men den kan även vara allvarlig. En mening att lägga några sekunder på. Häng gärna på! Och länka  i kommentarsfältet!" Min Veckans mening v. 25 kommer från Vad som helst är möjligt av Elizabeth Strout Översättning: Kristoffer Leandoer

"Man vet aldrig någonting, och alla som tror att de vet någonting - tja, de får nog räkna med en rejäl övwerraskning."

fredag 19 juni 2026

Fem en fredag v. 25 2026

elisamatilda: Fem en fredag v. 25: Midsommar

  1. Hur spenderar du midsommar i år? Hemma. I trädgården. I skuggan under ett träd
  2. Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat? Den har bara börjat. Hoppas jag
  3. Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat? Tradition
  4. Kommer du dansa runt en midsommarstång? Nej, tack och lov!
  5. Vad kommer finnas på ditt lunchbord? Dillkokt nypotatis, gräddfil, sill, gräslök, öl, snaps

onsdag 17 juni 2026

ABC + bokstaven D +


Klimakteriehäxan: "Trevligheter är väldigt bra att samla på sig, de kommer till pass hela tiden och man tröttnar ju aldrig! Där har ni startpunkten för mitt positiva alfabet. I ABC+ får varje bokstav tre bra saker belysta, onsdag efter onsdag. Som exempelvis dessa när vi kommit till D+:"

1. En väl fungerande DATOR är en väldigt viktig trevlighet. Så mycket som blivit enklare med datorernas hjälp. Och samtidigt, så många ställen där en tycker att datorerna skulle fungera som hjälpmedel men ändå inte gör det. Sjukvården verkar vara ett sådant exempel. Svårtillgängliga hemsidor kan göra en gråtfärdig. Och visst finns det många andra avigsidor också med den myckna datoranvändningen, men i min enkla värld har jag mycken glädje av min lilla Mac.

2. Skulle verkligen önska att jag fortsatt att skriva DAGBOK om än aldrig så sporadiskt.Kunde Anaïs Nin, Årstafrun och Tage Erlander ta sig tid att skriva dagbok så borde väl jag kunna få plats med lite dagboksskrivande bland mina dagliga sysslor. Begrunda livets ögonblick. Det hade varit en trevlighet. En trevlighet är ju också att läsa andras dagböcker.

3. DRÖMMAR - och då tänker jag mindre på kakorna - även om drömmar när de är som de ska vara är väldigt goda. Min mamma kunde baka dem så de blev alldeles perfekta. Men drömmar om vad en skulle vilja göra, vad en skulle vilja bli, vart en skulle vilja resa, vem en skulle vilja träffa, hur en skulle vilja ha sin trädgård, och så vidare. Drömmar blir en aldrig för gammal för.