lördag 26 mars 2022

Veckans mening v. 12 2022

 MIN

Robert på bokbloggen Mina skrivna ord eder en lördagsutmanng som han kallar Veckans mening. Vi bjuder på en mening som av någon anledning fått oss att stanna till, Min mening kommer ifrån sidan 28 i Banvaktare Thiel av Gerhart Hauptmann.

"När Lene vid frukosten med ännu större iver kom tillbaka till potatisfrågan, avbröt han  henne mitt i ordflödet med nyheten att spårinspektören gratis hade överlåtit ett stycke mark till honom längs banvallen, alldeles i närheten av vaktstugan, för att den enligt spårinspektören  låg för långt borta för honom själv."

9 kommentarer:

  1. Gillar inte den meningen alls. Den är alldeles för lång, dessutom verkar "banvaktaren" ointresserad av den kvinnliga frukostätarens utläggning. Inte bra.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kvinnliga frukostätaren är ett hår av hin. om banvaktaren vill ha något sagt är att avbryta hans enda chans

      Radera
  2. Den meningen blev jag faktiskt inte mycket klokare av ... men boken kanske är bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. du måste läsa hela boken. så förstår du. jag tror att jag gillar den

      Radera
  3. "Potatisfrågan" brukar jag inte fundera på speciellt ofta :D

    SvaraRadera
  4. Spännande språk, det låter som en mycket beskrivande text. Överlag brukar jag gilla såna böcker. Just beskrivande texter har en förmåga att fånga mitt intresse.

    SvaraRadera
  5. Ehh... nu känner jag mig en aning förvirrad. Har potatisen med banvallsmarken att göra?

    SvaraRadera