onsdag 30 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 13 2022

 enligt O: Veckans kulturfråga v. 13 2022: Vilken klassisk film tycker du extra mycket om?

Vägvisaren av Akira Kurosawa har jag sett många gånger. År 1902 träffar den ryske forskningsresanden Vladimir Arsenjev på en golder vid namn Dersu Uzala under sin färd genom Ussuri-trakten i Fjärran Östern. Dersu blir Arsenjevs vägvisare och vän. Han lär Arsenjev att förstå naturen och att respektera de stränga men goda skogslagarna. Dersu följer med Arsenjev på dennes två sista expeditioner 1906 och 1907. 

Zorba med Anthony Quinn, Alan Bates och Irene Papas i huvudrollerna. Engelsmannen Basil  kommer till för att ta ett arv i besittning. Han möter Zorba, som visar honom konsten att njuta av livet. Filmen är baserad på romanen Spela för mig, Zorba av Nikos Kazantzakis.  Mikis Theodorakis gjorde filmmusiken

Kan du vissla Johanna? efter en bok av Ulf Stark. Visas på julafton sedan 1994. Berra önskar sig en morfar. Kompisen Ulf vet var det finns en sådan. På ålderdomshemmet hittar de en låtsasmorfar, Per Oscarsson, som gärna tar på sig morfarsrollen

8 kommentarer:

  1. Kurosawas filmer är jättebra, Starks film är fin

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, de är verkligen fina. Starks också

      Radera
  2. såg Mikis Theodorakis och Arja Saijonmaa på Göteborgs Konserthus, starkt, stående ovationer

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan jag tänka mig! jag köpte en skiva där Sven - Bertil Taube sjunger Theodorakis. den älskade jag

      Radera
  3. Kan du vissla Johanna är en fin film.

    SvaraRadera
  4. Har bara sett Yojimbo av Kurasawa och det gillade jag, men det här låter ju som en film som hade passat mig ännu bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är helt underbar. har sett den flera gånger

      Radera