onsdag 23 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 12 2022

enligt  O: Veckans kulturfråga v. 12: Vilken klassiker förstod du inte storheten med?

Jag instämmer med enligt O. Röda rummet tyckte jag var ganska tråkig. Och Nässlorna blomma läste vi i skolan när åtminstone jag inte var redo för den. Trots att den tilldrog sig i mina hemtrakter.  Vredens druvor av John Steinbeck tycker jag inte om. Filmen gick an, men av någon anledning gillade jag inte boken. Mörkrets hjärta av Joseph Conrad tyckte jag var utomordentligt obehaglig. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov har jag försökt läsa flera gånger och även försökt lyssna på. Och vi ska ju inte tala om Orlando av Virginia Woolf. Som jag har slitit med den. Och jag förstår ingenting. Har dessutom sett den som film minst två gånger.

6 kommentarer:

  1. Conrads Mörkrets hjärta funderade jag också på, finns trevligare böcker om ämnet, Steinbeck tröttnade jag på i skolan, vill göra ett nytt försök. Michail Bulgakov vill jag däremot läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bulgakov och Orlando tänker jag försöka läsa några gånger till

      Radera
  2. Det tycks som att det finns en och annan bok som förtjänar att förpassas till glömskans dimma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nja, bara för att jag inte begriper mig på dem tycker jag inte att de måste förpassas till glömskan

      Radera
  3. Woolf är en favorit, men jag brukar rekommendera mina elever att vänta med att läsa något av henne. Väljer de ändå att försöka är det i alla fall på eget bevåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Woolf kräver nog en viss mognad. men Orlando förstår jag mig inte på. som sagt

      Radera