tisdag 2 november 2021

Tisdagstrion v. 44 2021: Böcker/författare från mina hemtrakter


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 44:  Böcker/författare från mina hemtrakter

1. Harry Martinson är naturligtvis den författare som direkt dyker upp i mitt huvud. Hans dikter beskriver min barndoms landskap på ett fantastiskt sätt. Nässlorna blomma läste vi i skolan vid en tidpunkt som var helt olämplig för mig så den läste jag om i vuxen ålder för att skaffa mig en rättvisande uppfattning om den. Dikterna är bäst. Harry Martinson tilldelades Nobelpriset i litteratur 1974 med motiveringen "för ett författarskap som fångar daggdroppen och speglar kosmos". Han delade med Eyvind Johnson.


2. Sven Edvin Salje delar författarmuseum med Harry Martinson i Jämshög. Han skrev en rad bonderomaner som också blev filmade. Saljes romansvit om familjen Loväng i Motorpa by, Jämshög, var en stor framgång och Salje blev en av Sveriges mest lästa författare. Han har också skrivit fristående romaner och flera fackböcker varav Med de våra genom sekler blev särskilt mycket läst. Om somrarna brukar filmerna visas på Lovängsgården i Jämshög.

 3. Karin Thunberg var kolumnist och reporter för SvD i trettio år innan hon blev frilans. Hon har gjort sig känd för sina känsliga intervjuer av människor av olika slag och med annorlunda erfarenheter. Hon har också skrivit böcker om sin mamma och sin uppväxt i Karlskrona skärgård

22 kommentarer:

  1. Böckerna av Sven Edvin Salje vet jag att min farmor läste. Nässlorna blomma har jag läst i varje fall (fast Aniara förstod jag nog inte storheten med).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martinson för mig är främst dikterna. Salje fanns i barndomshemmets hyllor

      Radera
  2. Sven Edvin Salje... jag undrar om inte jag har läst något av honom. Han känns bekant.

    När vi hälsar på släkt i Olofström så står det en stor penna i en rondell som vi passerar. Jag fattade överhuvudtaget inte vad den skulle symbolisera. Tills jag googlade och upptäckte att Harry Martinsson kommer ifrån Jämshög 😲

    SvaraRadera
    Svar
    1. Salje var väldigt mycket läst under en tid. pennan i rondellen har jag inte sett. det är så länge sedan jag var i Olofström. ska se noga efter nästa gång

      Radera
  3. två av dessa har jag inte läst, än

    SvaraRadera
  4. ingen av dem är svåra att få tag i så det är lätt att åtgärda, om du skulle bli sugen

    SvaraRadera
  5. Jag har bara läst Aniara av Harry Martinsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. dikterna överträffar allt. Aniara är jag inte helt tagen av

      Radera
  6. Karin Thunberg har jag läst en bok av och den tyckte jag om. Harry Martinson har jag också läst förstås. Salje har jag sett i mina föräldrars och svärföräldrars hyllor. Kanhända har jag läst något av honom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin Thunbergs intervjuer är jag mycket förtjust i. hennes bok om mamman tyckte jag också om

      Radera
  7. Å du har en litterär hemtrakt du! Jag gillade "Nässlorna blomma", men Aniara är förstås bäst

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att det fanns väldigt få författare ifrån Blekinge. Martinsons dikter medför jag ofta eftersom de finns samlade i pocket

      Radera
  8. Inte läst någon av dem, tack för tips!

    SvaraRadera
  9. "Nässlorna blomma" läste jag som vuxen och tyckte om den.Tror inte att jag hade gjort det på t.ex. gymnasiet. Allt har sin tid, även böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan bli väldigt fel när en ska läsa klassiker i fel ålder

      Radera
  10. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  11. Har läst Nässlorna blomma men kommer inte ihåg den. Lästes frivilligt på gymnasiet. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. usch! jag kommer fortfarande ihåg den döda kalven. lästes tvångsmässigt i högstadiet

      Radera
  12. Aniara läste jag för några år sedan i tecknad version. Det fungerade bra. Annars är Martinson nog bäst som diktare.

    SvaraRadera
  13. Min morfar kom från Jämshög och jag minns att det fanns en hel del böcker av Salje i hans bokhyllor. Min favorit av Harry Martinson är nog Aniara.

    SvaraRadera