söndag 14 november 2021

En smakebit på søndag

"Hon rider ensam ut ur skogen. Sjutton år gamma, i det kalla duggande marsregnet, Marie, som kommer från Frankrike. Året är 1158 och världen är utmärglad efter fastan. Påsken är snart här, den kommer tidigt i år. På fälten börjar utsädet räta på sig i den mörka, kalla jorden, redo att skjuta upp i den friare luften. För första gången ser hon klostret, blekt och avlägset på en höjd i denna blöta dalgång, där molnen har lyfts upp från  havet och vridits ut över bergen i oupphörligt regn. Under större delen av året är den här platsen idel smaragd och safir, fuktig grönska med ett myller av får, bofinkar och vattensalamandrar och späda svampar som buffat sig upp ur den bördiga jorden, men nu på senvintern är allting grått och fullt av skuggor".

Från sidan 11 i Matrix av Lauren Groff. Övers.: Bogg Johanna Karlsson. Bookmark förlag

En smakebit på søndag är en läsutmaning som drivs av den norska bokbloggen Betraktninger. Vi delar med oss av smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers. Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. Den boken har synts otroligt mycket den senaste tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte sett så mycket om den , men jag ser fram emot att läsa vidare i den

      Radera
  2. Spännande inledning. Jag kände inte alls till boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den dök upp någonstans, jag minns inte var, men jag blev omedelbart intresserad

      Radera
  3. lånat denna på biblioteket, vi får se när den blir läst, lyssnade på Karlsson i Babel

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha! talade hon om boken där? då kan det vara där jag hörde om boken. jag ser alltid Babel

      Radera
  4. Åh, jag har inte alls fattat vad den här boken handlar om. Den låter ju superintressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den är mycket intressant och den grep omedelbart tag

      Radera
  5. Jeg slo opp denne boken på Goodreads, og den hørtes veldig spennende ut. Det må ha vært veldig tøft å bli sendt i kloster som 17-åring. Jeg må skrive den ned!
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Riktigt fin miljöbeskrivning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillade också miljöbeskrivningen. sista meningen kunde platsat som Veckans mening. jag stannade till och läste ett par gånger.

      Radera
  7. Kände inte till den här. Låter intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Så lustigt, just idag skrev jag upp den här boken på läslistan, jag tror jag såg ett tips på Selma stories. Eller så var det i någon av katalogerna som dräller in i brevlådan nu i för-juletid.
    Verkar mycket intressant, tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. jag vet inte riktigt heller var jag fick tipset ifrån, men boken verkar helt klart intressant

    SvaraRadera
  10. Ännu en bok som var ny för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. har nyligen blivit medveten om den själv, men jag tycker att den verkar jätteintressant

    SvaraRadera