torsdag 4 november 2021

Helgfrågan v. 44 2021

Mias helgfråga v. 44: Har du något tips på en bra faktabok?

Många med mig minns säkert de trevliga TV - programmen med Hugh Fearnley - Whittingstall på River Cottage för nära nog tio år sedan. "Om ni har sett mina TV - program och använt mina böcker kan jag förstå om ni kanske är förbluffade över en närmast vegetarisk kokbok av den notoriske köttätaren Hugh Fearnley - Whittingstall", skriver han. "Detta är en grönsaksbok. Huruvida den är vegetarisk beror kanske på ditt synsätt och dina idéer om mat. Den är inte skriven av en vegetarian eller med syfte att övertala någon att bli vegetarian. Men i den meningen att inget av recepten innehåller ens en smula kött eller fisk är den faktiskt strikt vegetarisk. " Grön mat. Vegetariskt varje dag från River Cottage är bokens titel.

16 kommentarer:

  1. Svar
    1. ja, de har ju sina idéer om saker och ting

      Radera
  2. Den har jag aldrig hört talas om, lustigt för jag är matintresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, den tycker jag inte det har talats så mycket om. hittade den på biblioteket

      Radera
  3. Har aldrig sett den förut. Kokböcker är inte riktigt min grej. Jag köper på mig med jämna mellanrum, men öppnar dem sen aldrig. När skulle jag hinna liksom? Dessutom har jag kommit att hata allt vad mat och matlagning efter alla dessa år med tre krångelungar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag köper inte många kokböcker, men jag läser gärna trots att jag inte tycker om matlagning. barnen har aldrig krånglat vid matbordet. de har ätit allt. lyckligtvis

      Radera
  4. Grön mat kan vara hur god som helst! Men jag har gjort mig av med minst en hyllmeter kokböcker, använde dem ju aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. grön mat är godast när någon annan - till exempel sonen - gör den. jag har kastat några kokböcker. jag läser gärna kokböcker och recept men är inte så väldigt förtjust i sälva tillämpningen

      Radera
  5. Jag har många kokböcker och det är sällan jag öppnar dem. Men när man behöver inspiration kan de vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har en del kokböcker, men det är framför allt Martin Johanssons brödböcker jag använder

      Radera
  6. Den låter intressant speciellt som att jag försöker äta mer vegetariskt numera. Helst två gånger i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. är inte speciellt förtjust i vegetarisk mat. inte i matlagning heller. men jag läser gärna kokböcker

      Radera
  7. Kände inte till den. Lättare att laga vegetariskt numera, när havreprodukter finns som ersätter mejeri, och beyond meat och beyond mince tycker jag faktiskt är godare än köttfärs, synd att det inte säljs överallt, bara coop har dessa här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter intressant. har inte provat beyond meat och beyond mince. coop har ibland lite annorlunda sortiment

      Radera
  8. Kanske en bok att tipsa näst äldsta barnbarnet om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den finns att köpa. rejäl och lättillgänglig

      Radera