torsdag 11 november 2021

Helgfrågan v. 45 2021: Har du tips på en bra biografi?


Mias bokhörna: Veckans helgfråga v. 45: Har du tips på en bra biografi?

Jag kom plötsligt att tänka på en biografi som jag läst flera gånger, nämligen Tårarnas bärstol : en kinesisk kvinna berättar om sitt livChow Ching-li berättar för Georges Walter ; översättning Calman de Pandy. Som 13 - åring och lovande pianist tvingas hon att gifta sig med sonen till en av Shanghais rikaste män. I gamla Kina bars bruden till sin brudgum i en blomsterprydd bärstol, Glädjens bärstol. Men året är 1949 och bärstolen en amerikansk lyxbil; en tårarnas bärstol. Tårarnas bärstol kom ut på svenska 1976. Lyckligtvis har "mitt" bibliotek kvar den i magasinet.

10 kommentarer:

  1. tack för intressant tips, finns som ljudbok... tror inte jag får låna

    SvaraRadera
    Svar
    1. talbok får du inte låna, men ljudböcker brukar lånas ut

      Radera
  2. Inser plötsligt att jag läst fler biografier än jag riktigt fattat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ibland ligger biografierna nära skönlitteraturen

      Radera
  3. Låter tungt att bära en amerikansk lyxbil! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. inget bra byte. bärstol mot amerikansk lyxbil. fast bärarna skulle kanske inte hålla med

      Radera
  4. Tack för ett jätteintressant tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst den flera gånger. känns som om det snart är dags igen

      Radera
  5. ja, den är fin. och så intressant!

    SvaraRadera