söndag 7 november 2021

En smakebit på søndag v. 44 2021

Läsutmaningen  En smakebit på søndag går ut på att en delar med sig av det en just läser. Utan spolers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna.

"Polismästaren var en idiot. Det var ett totalt meningslöst skit alltihop. Kommissarie Fransson höll en lång, vresig utläggning, och Micaela Vargas orkade inte lyssna längre. Dessutom var det alldeles för hett i bilen, och utanför låg paradvillorna i Djursholm. "Har vi inte kört för långt?" sa hon. "Lugn, lugn, flicka lilla, det är inte precis mina hemtrakter", svarade Fransson och fläktade med handen. Inte långt senare gled de in i en vidsträckt trädgård, fram till ett stort stenhus med ljusa pelare längs långsidan, och hon blev alltmer nervös. Hon arbetade egentligen som närpolis. Men den här sommaren hade hon blivit del av en mordutredning eftersom hon satt på vissa kunskaper om den mordmisstänkte gärningsmannen Giuseppe Costa."

Från sidan 5 i Obscuritas av David Lagercrantz. Fler smakebitar HÄR

28 kommentarer:

  1. gillar Sherlock och Lagercrantz är duktig, kanske tar jag an denna nån gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ska bli en serie om minst 5 stycken, sa han igår

      Radera
  2. Den här kan jag eventuellt tänka mig att bli lite nyfiken på 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev inspirerad när jag lyssnade på en intervju med honom igår. det var första gången han talade om boken

      Radera
  3. Låter intressant men jag vet någon som skulle uppskatta den mer än jag. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte läst något av honom tidigare

      Radera
  4. Kanske att jag läser den här någon gång framöver. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Sedan Hans Holmérs dagar tycker jag att det är svårt att imponeras av att någon är polismästare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det beror väl på vad polismästaren i fråga uträttar, kan jag tycka

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Får se om jag läser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst något av DL tidigare. däremot av hans far

      Radera
  7. Jag har läst författaren förut, den här har jag i ljudbokshyllan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle gärna lyssna på den om DL själv läser

      Radera
  8. Om det ska bli en TV-serie av den så ska jag inte läsa den tidigare. Dom brukar alltid bli sämre än böckerna..... :-(
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det ju. men ännu har det inte hörts något om TV - serie

      Radera
  9. Har ikke hørt om verken bok eller forfatter, men så leser jeg heller ikke så mye krim. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. läser inte heller så mycket krim numera. men jag blev lite intresserad efter att jag hört DL tala om boken

      Radera
  10. Det hørtes interessant ut. Jeg leser mye krim, så jeg kunne tenke meg å lese denne. Takk for tips og ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hoppas att den är intressant eftersom jag gjorde ett inköp

      Radera
  11. Känner till författarnamnet men läser inte krim. Tack för smakbit, deckarserier är ju populära, min dotter läser mycket deckare och hon vill läsa hela serier på raken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser mycket mindre krim nu än tidigare om åren. jag hinner helt enkelt inte

      Radera
  12. Det är helt otroligt hur många deckare det skrivs i Sverige, själv har jag aldrig läst Lagercrantz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det kommer otroligt många deckare både svenska och översatta. har inte heller läst DL tidigare. däremot hans far Olof, som skrev allt annat än deckare

      Radera
  13. Spennende med en ny serie fra Lagercrantz. Må sjekkes ut :)
    Nyt søndagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst något tidigare av DL. om jag inte gillar denna del 1 så blir det inte mer heller

      Radera
  14. Lite blandade omdömen om denna, om jag förstått rätt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. säkerligen. David Lagercrantz brukar väcka blandade känslor även som person

      Radera