onsdag 10 november 2021

Veckans kulturfråga v. 45 2021

enligt O: Veckans kulturfråga v. 45: Vilken författare som skriver om  Asien är din favorit?
Jag hoppar över Ishiguro och Kawabata och många andra stora, kända författare som Pearl Buck, Lian Hearn, Mo Yan och Murasaki och väljer Japans nationalepos The Tale of Genji av hovdamen,
poeten och författaren Murasaki Shikibu. The Tale of Genji kom ut ca år 1000 och räknas som världens första realistiska roman. Boken består av 54 kapitel. Handlingen är förlagd till 700 - talet. De första två tredjedelarna handlar om den oförliknelige prins Genji och hans äventyr; resten om vad som händer efter hans död. Genji är idealmannen för hovet under den heianska tiden: poet, målare, dansör och musiker. Men framför allt är han framgångsrik i erotiken. Det finns en dagbok av Murasaki Shikubu också. Vilda svanar av ´kinesiska Jung Chang har skrivit Vilda svanar (1992) med undertiteln Tre döttrar av Kina. Boken tilldrar sig under den långa marschen, det stora språnget och kulturrevolutionen. Mao (1893 - 1976) är envåldshärskare och han kräver total underkastelse. Han var okunnig om ekonomi och saknade verklighetsförankring och förmåga till empati. Landet skakas av strider med Japan och Korea och dessutom inbördes mellan kommunister och koumintang, och mellan olika rebellfraktioner. Mao härskar genom att sprida fruktan och att hålla de stora massorna i okunnighet. Han avskyr intellektuella och välutbildade.

6 kommentarer:

  1. läst något av dessa författare, finns även i min bokhylla, Maos poesi, Mo Yans böcker är jag inte speciellt förtjust i

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst ett par böcker av Mo Yan som jag var riktigt förtjust i

      Radera
  2. Vida svanar tyckte jag mycket om, men sedan har jag inte läst mer av författaren. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänkte också läsa lite mer av henne. Vilda svanar var väldigt bra. och lärorik

      Radera
  3. Vilda svanar har jag faktiskt läst. Genji står i bokhyllan sedan sju evigheter. Nästa år kanske?

    SvaraRadera