onsdag 3 november 2021

Veckans kulturfråga v. 44 2021

enligt O undrar i Veckans kulturfråga v. 44 vilket som betyder mest text eller musik när vi lyssnar på musik?

Rent spontant skulle jag säga texten. Om jag tänker efter blir det fortfaarande texten. Om melodin och texten gifter sig är det allra bäst. Och så beror det förstås på framförandet. Exempel på när allt stämmer :

Oh Lord, won't you buy me
A Mercedes Benz?
My friends all drive Porsches
I must make amends

Janins Joplin, sång 
 
Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring
Och vid lägerelden hörde de hans sång
Och om bettlare och vägmän och om underbara ting
Och om sin längtan sjöng han hela natten lång...
 
Dan Andersson, text; Thorstein Bergman, sång; Gunde Johansson, musik
 
Alla Leonard Cohens sånger har fina texter och melodier. Tyvärr minns jag inte namnen på alla  yngre musiker som jag hört enstaka gånger och gillat både text och musik. Några har förekommit i Babel. Albin Lee Meldau tolker Louise Hoffstens My favourite lie i Så mycket bättre.

9 kommentarer:

  1. Här är vi väldigt överens. Fina exempel du tar fram! Leonard Cohens Marianne är en annan bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är så bra. jag gillar nog alla Cohens texter

      Radera
  2. Janis Joplin är fin, Marianne Faithfull funkar till städning, Leonard Cohen har jag lyssnat live... men jag sjunger inte texter själv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joplin och Faithful är bra. Cohen och Kristofferson har jag lyssnat på live. somliga texter kan jag

      Radera
  3. Den Janis Joplin-låten är härlig!

    SvaraRadera
  4. Jag verkar vara den enda som är musik-variant. Lustigt! Jag som är så omusikalisk och så textig i andra sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hemma var pappa och alla barnen musikaliska. mamma var inte ett dugg musikalisk, men hon sjöng jämt

      Radera
  5. Håller med om att de bästa låtarna håller både musikaliskt och textmässigt. Skumt när text och musik inte riktigt hör ihop, som i Every breath you take med Police.

    SvaraRadera