söndag 31 oktober 2021

En smakebit på søndag

"När vi var nya stod Rosa och jag i mittendelen av butiken, på tidskriftsbordets sida, och vi kunde se ut genom mer än halva fönstret. Alltså kunde vi iaktta utsidan - kontorsarbetarna som skyndade förbi, taxibilarna, löparna, turisterna. Tiggargubben och hans hund och den nedre delen av RPO - huset. När vi hade blivit mera hemmastadda fick vi tillåtelse av Föreståndaren att gå ända fram till skyltfönstrets podium, och då kunde vi se hur högt RPO - huset var, och om vi var där vid rätt tid på dagen kunde vi se Solen på sin färd mellan husets övre delar, från vår sida över till RPO - husets sida."

 

Från sidan 9 i Klara och solen av Kazuo Ishiguro. W&W 2021. Övers.: Niclas Hval

Bloggutmaningen En smakebit på søndag sköts av astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger. Den går ut på att vi delar med oss av det vi just läser utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR.

22 kommentarer:

  1. ny Ishiguro, vill läsa,tur det finns Smakbitar, hur skulle man annars få reda på och få tips om nya böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, just det! utmärkt sätt att informera sig!

      Radera
  2. Någon gång ska jag läsa något av Kazuo Ishiguro. Just den här boken kände jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är alldeles ny. och jag tycker inte att den fått samma uppmärksamhet som hans tidigare böcker

      Radera
  3. Det är trevligt att få lite smakbitar ur massor av böcker som jag förmodligen aldrig kommer att läsa.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan vara bra att veta att de finns om läslusten trots allt infinner sig!

      Radera
  4. Att gå in på din blogg får mig att tänka på Sven Jerring. "Japaner, japaner, överallt japaner!" ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. (och Herman Lindqvist har skrivit boken Japaner, japaner, japaner, men jag förstår inte sambandet?)

      Radera
    2. nja, Robert, jag har väl inte sagt så mycket om Japan på senare tid. Ishiguro flyttade till England som femåring. men visst, jag är jätteförtjust i Japan, japaner och japansk kultur

      Radera
  5. Har läst Återstoden av dagen och Never Let Me Go av författaren. Läser gärna mer. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. läste även Begravd jätte och den var helt underbar. ser fram emot läsningen av Klara och solen

    SvaraRadera
  7. Googlade på boken och finner ett intressant tema! Har bara läst Never let me go, kanske är denna nästa att läsa...
    Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Den har jag faktiskt läst. Gillar Ishiguro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör jag också. favoriten är Begravd jätte

      Radera
  9. Det jag läst av honom har jag gillat, så jag har nog tänkt läsa den här någon gång också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag ser fram emot att läsa vidare i denna

      Radera
  10. En dag ska jag läsa Ishiguro. Jag får för mig att jag kommer tycka mycket om honom. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att du kommer att tycka om honom. han känns lätt att tycka om. inte för att han på något sätt är insmickrande utan för att han är intressant och tänkvärd

      Radera
  11. Gleder meg til jeg skal lese denne. Ishiguro skriver bra:)
    Håper du får en god leseopplevelse med boken :)

    SvaraRadera
  12. Den har jag tänkt att läsa, någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera