onsdag 6 oktober 2021

Veckans kulturfråga v. 40 2021

enligt O: Veckans kulturfråga är i själva verket två: Vem skulle du vilja se som mottagare av  Nobelpriset i litteratur 2021?

Vem tror du får det?


Som svar på de första frågan upprepar jag med en dåres envishet: Margaret Atwood. 

penguin.co.uk
Annars: Zadie Smith, Chimamanda Ngozi Adichie eller
Ngũgĩ wa Thiong'o (Kenya)


I själva verket tror jag att det blir en för gemene man okänd man som skriver lyrik och ännu inte översatts till svenska.

8 kommentarer:

  1. Vi är rysligt överens rakt igenom, med reservation för att jag inte läst kenyanen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst något för länge sedan. men, som sagt, jag säger bara Atwood

      Radera
  2. gillar om det blir någon helt “ny” författare som Nobelkommittén hittat

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul om en kan läsa den nya författaren, tycker jag.

      Radera
  3. En för gemene man okänd man som skriver lyrik och ännu inte översatts till svenska? Då kan väl Linton Kwesi Johnson ligga bra till. Han ger 34 gånger pengarna hos Betsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har nog rätt, Robert! skulle inte förvåna mig. men han finns ju åtminstone på engelska

      Radera
    2. Där har du en kvalificerad gissning!

      Radera
    3. haha! nu blev det ju bra ändå!👀

      Radera