torsdag 7 oktober 2021

Mias helgfråga v. 40 2021


Mias bokhörna: Vilken är den bästa tunna bok du läst?

Den gula tapeten av Charlotte Perkins Gilman minns jag som en fantastisk och kuslig roman. Och den var tunn till omfånget. 40 sidor i Modernistas utgåva från 2018. Det var inte den jag läste, men jag minns att den var ljusgul och mycket tunn. Den handlar om en kvinna och hennes upplevelse av en instängd tillvaro som maka och mor. Hon är deprimerad, men hennes man, som är läkare, tar inte hennes tankar och känslor på allvar. Hon har inget att vara missnöjd med, tycker han. Hon vill skriva och Den gula tapeten är hennes dagbok. Den gula tapeten i hennes sovrum i sommarhuset blir till slut riktigt obehaglig. Kvinnan känner sig som om hon bodde bakom den. En feministisk klassiker, kort sagt.

8 kommentarer:

  1. visst är den bra, lite klaustrofobisk

    SvaraRadera
  2. Den vill jag verkligen läsa. Jag visste att den var tunn, men inte att den var SÅ tunn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns den som flera än 40 sidor. men tunn. komprimerad och "trång"

      Radera
  3. Den boken har jag inte hört talas om tidigare. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. Tack för tips, nästan kafferastläsning.

    SvaraRadera
  5. Den verkar bra. Jag har sett omslaget i förslag på böcker till unga men den verkar lite för tung för det.

    SvaraRadera