lördag 16 oktober 2021

En smakebit på søndag v. 41 2021

"Varje bostadsområde hade en byfåne eller helig dåre, men vi hade tre. Först var det Tom, sextioårig springschas åt slaktaren. Han kunde komma farande som ett jehu med ett köttpaket under armen, stanna tvärt, kasta paketet ifrån sig på trottoaren, hötta med fingret åt det och säga: "Din jäkel, jag tänker då inte bära dig ett steg till!" Så var det Lilly, en fyrtioårig flicka med Downs syndrom som strosade omkring iförd flickklänning och skär sidenrosett i sitt flottiga hår och gick mot rött ljus så  att däcken tjöt när bilarna bromsade in på alla sidor om henne. Och så var det mrs Kerner, en späd, fågellik kvinna som vilt gestikulerande och under tokiga ryck och infall som, ilade omkring med städklut om håret. Hon kunde hejda okända människor i speceriaffären, hos slaktaren eller i färghandeln, slå ihop sina knutna händer framför sig och med en vansinnesglimt i de bruna ögonen utbrista: "Oy, precis idag har jag läst ett så be- dåå-rande stycke rysk litteratur! En historia kommen från hjärtat, ägnad att få den mest eländiga själ att högljutt protestera mot detta livets orättvisor!" Därefter hade hon glömt sitt ärende i butiken, vände på klacken och skyndade ut." 

Från sidan 29 i Starka band av Vivian Gornick

En smakebit på søndag är en läsutmaning som drivs av den norska bokbloggen Betraktninger. Vi delar med oss av en bok vi just läser. Utan spoilers, förstår. Fler smakebitar HÄR

28 kommentarer:

  1. Det finns alltid... original... överallt. Oftast är de i alla fall oförargliga. Kände inte till boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kände till författaren. inte boken. lyckligtvis finns det fortfarande ett och annat original

      Radera
  2. blir lite nyfiken på boken (jag har finsk författare 🇫🇮

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också. den är klassad som memoar

      Radera
    2. (Vivian Gornick är väl inte finsk ����

      Radera
    3. jag är också nyfiken på boken. har inte läst den än. Vivian Gornick är amerikanska

      Radera
  3. Det var en okänd bok för mig. Att kalla dem "byfånar" reagerar jag på. Men klart det är personer som man lägger märke till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. byfånar är eventuellt översättarens uttryck. original fanns det gott om förr i tiden. tyvärr inte så många nu. detta är en memoar. författaren är amerikanska och jag vet inte vad det kan ha stått i originalet

      Radera
  4. Det finns olika människor överallt i alla tider och i alla åldrar. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så. förr i tiden uppskattades variationen ofta

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Många typ... "färgstarka individer" rymdes i den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen! jag tycker att dessa tre bjöd på krydda i tillvaron

      Radera
  6. Fantastisk smakbit. Ja, det finns nog fortfarande original. Folk i generationen före mig kunde ibland säga att det inte finns några original längre, och då tänkte jag att nog har jag sett ett antal genom åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, men håll med om att det fanns flera förr

      Radera
  7. Vet inte vem Gornick är tyvärr men gillar smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har skrivit en hel del, men jag har inget läst tidigare

      Radera
  8. Lest og likt boken. Nydelige skildringer.
    Alle steder trenger originale mennesker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker också att boken verkar riktigt bra. ser fram emot läsningen

      Radera
  9. Den lät intressant, och dessutom en memoar och ingen roman. Ser att mitt bibliotek har boken under inköp. Tack för intressant smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. antar att många bibliotek kommer att köpa in den. men "mitt" eget har inte beställt den...

      Radera
  10. Fin smakbit, nu är jag nyfiken, tack! Känns som det fanns större livsrum för originella människor för lite sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag håller med om det. och det fanns mera plats för dem

      Radera
  11. Nyfiken på den. Sett den bli höjd till skyarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant! har inte läst någon recension alls ännu

      Radera
  12. Ny titel för mig men blir genast väldigt sugen! Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det här är nog en bok som kan intressera många inklusive mig själv

      Radera