torsdag 14 oktober 2021

Veckans helgfråga v. 41 2021

 Mias bokhörna v. 41: Vilken är den bästa tegelsten du läst.


Blonde av Joyce Carol Oates  är ingen biografi. Men förmodligen kommer hon sanningen om människan bakom skapelsen Marilyn Monroe mycket nära. Blonde lämpar sig inte för sträckläsning. Innehållet av en sådan art att man behöver "dela upp" och dessutom är ordmassorna överväldigande. Oates skriver med ett underliggande raseri.  Var Norma Jean Baker/Marilyn Monroe någonsin riktigt lycklig. Kanske som barn hos fostermodern Elsie. Kanske när hon väntade barn med Arthur Miller. Korta tider under sitt korta liv, alltså. Sviken av sin mor och med en far hon inte kände till men alltid sökte; utnyttjad, skyddslös, sårbar och totalt i avsaknad av självbevarelsedrift blev hon ett lätt offer för männen i olika positioner inom filmindustrin. 862 sidor

13 kommentarer:

  1. läser sällan tegelstenar, Blonde får vänta i bokhyllan lite till

    SvaraRadera
  2. Den kunde jag också ha valt! Galet bra! Men jag kom inte att tänka på den. När jag läste kände jag att vartenda ord var sant, att "detta har Marilyn ju berättat för JCO"! Kanonbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. otroligt bra. jag tyckte också att så här måste det ha varit

      Radera
  3. Se där! Jag har varit sugen på att läsa den rätt länge men blev lite avskräckt när Vargnatt dissade den totalt. Hade ett ex som jag lånade ut till Mamma, men var hon gjort av den vete sjutton. Jag har inte brytt mig om att fråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den ska du kräva tillbaka! vi läste den i vår läsecirkel och alla tyckte att det var en fantastisk bok.

      Radera
  4. Blonde har stått oläst länge i min bokhylla. Hoppas verkligen på att läsa den snart.

    SvaraRadera
  5. Den verkar vara så bra. Den bor i min bokhylla. En dag ska jag ta tag i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag verkligen att du ska göra. bland det bästa jag läst

      Radera
  6. Oj, 862 sidor, det var värst. Känner inte alls till så mycket om Monroe egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det här kommer väldigt nära verkligheten. så otroligt bra!

      Radera