söndag 3 oktober 2021

En smakebit på søndag


Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna.

"En gång i tiden , Jeffers, berättade jag för dig om när jag träffade djävulen på ett tåg som just lämnat Paris , och att ondskan som hittills legat och ruvat under tillvarons yta steg upp och spreds ut över alla delar av livet. Det var som en smärta, Jeffers: den tog sig in överallt och fördärvade allt. Jag tror inte att jag visst hur många delar livet egentligen bestod av förrän varenda liten del började utsöndra all den ondska den var förmögen till. Jag vet att du alltid har känt till det här, och du har skrivit om det till och med när andra inte ville höra talas om det och tyckte att det var tröttsamt att uppehålla sig vid det som är ondskefullt och fel. Men du har ändå stretat på, du har skapat en tillflyktsort som folk kan uppsöka när saker och ting går snett för dem också. För något går alltid snett!"

Från sidan 5 i Andra stället av Rachel Cusk. Översättning Niclas Hval. Albert Bonniers förlag. 2021

Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. har läst annat av Cusk och tyckt om

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag också. hon är intressant och speciell

      Radera
  2. Jag känner igen namnet, men jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skaffade de tre första delarna i en pocketbok.

      Radera
  3. Jag tror jag har sett boken men aldrig läst något av Cusk.

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig läst Cusk. Gah... hur ska man hinna alla man vill?

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, just det. så många böcker sålite tid! frustrerande!

      Radera
  5. Ämnet låter väldigt hemskt, så jag håller mig till mina "hemska" thrillers.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte om jag tycker att det låter så hemskt. vet inte vartåt det barkar

      Radera
  6. Inte läst något av författaren men kanske den här någon gång….tack för smakbiten! Snyggt tagen bild på din bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en fin bild som jag lånat av förlaget

      Radera
  7. Det var en okänd bok och författare för mig. Tyckte smakbiten visade på ett fint språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon har ett fint språk. jag har läst lite i samlingsvolymen och det tyckte jag där också

      Radera
  8. Omslagen till hennes böcker är karaktäristiska, man vet direkt vem som författat boken! Har inte läst Cusk, har väl bara inte blivit av...
    Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. omslagen är verkligen speciella. en hinner dessvärre inte läsa allt en skulle vilja

      Radera
  9. Har tre andra böcker av författaren i en samlingsvolym som jag inte läst än. Taxck för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också den samlingsvolymen. har läst en liten bit

      Radera
  10. Jeg ser mange som leser Rachel Cusk, men det har ikke fristet meg helt. Eller det vil si at jeg har så mange bøker jeg skulle ha lest, og så må jeg utelate noen, og da ble det blant annet henne. Men jeg tror jeg lett kan overtales til å skifte mening hvis bøkene er fantastiske :-) Andra stället har ikke kommet ut på norsk, men det er jo flere andre å velge i.
    Ha en riktig fin ny uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det svåra är ju att behöva välja hela tiden hur ska en hinna allt en vill? och - som sagt - det går ju att ändra sig

      Radera