tisdag 5 oktober 2021

Tisdagstrion v. 30 2021: Årstid i titeln


Ugglan & boken: Tisdagstrion: Årstid i titeln

1. Höst

Med sin långa svarta näbb,
hackar en mossfärgad gröngöling
vita små myrägg ur bergsskrevan.
Röd är hans luva
röd som rönnbärsklasen
vilken förbindligt närmar sig fönsterglaset
sakta knackar och viskar:
Sommaren är förbi
sommaren är förbi
men hösten är en underbar tid!


Lennart Hellsing

ur Svensk dikt året om

2. Höstlig kvartett av Barbara Pym 

handlar om fyra udda personer på ett kontor som alla närmar sig pensionering. De är inte vänner precis, men en av männen som är lite kyrklig utav sig hjälper i alla fall en av kvinnorna när hon blivit bostadslös. Det händer inga stora saker. Alla fyra är upptagna med att leva sina små liv. Alla är ensamma och barnlösa och verkar inte så socialt begåvade. Barbara Pym är en mästare på den här sortens berättelser. Höst i överförd betydelse alltså.

3. En vinter i Stockholm av Agneta Pleijel

En man meddelar sin hustru att han funnit en annan kvinna som han också älskar. Han tänker inte överge hustrun. Han kommer och går som det passar honom och hustrun har till en början inte kraft att be honom gå för gott.
Hon minns och skriver. Filen kallar hon hundra dagar. Samtidigt som hon berättar sin egen smärtsamma historia berättar hon också föräldrarnas. Faderns passion var fysiken; moderns musiken.

16 kommentarer:

  1. Pleijels bok väntar i bokhyllan, Höstlig kvartett av Barbara Pym har jag inte läst färdigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pym tar väl inte så många timmar att läsa? sätt fart på Pleijel också!

      Radera
  2. Har inte läst någon i din trio. Eller jo, dikten har jag ju läst nu 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. alltid något! länge sedan en såg en gröngöling nu

      Radera
  3. Har jag läst En vinter i Stockholm? Det borde jag väl minnas i så fall? Jag måste läsa mer av Agneta Pleijel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pleijel skriver väldigt bra. tror att du kommit ihåg En vinter i Stockholm om du hade läst den

      Radera
  4. Tack för intressanta tips :)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. jag tycker också att den är fin. saknar gröngölingen och spillkråkan

      Radera
  6. Alltid så roliga och annorlunda tips hos dig!

    SvaraRadera
  7. För 20 år sedan läste jag "En vinter i Stockholm" och jag tyckte att den var ointressant, men nu när du skriver om den tycker jag att den verkar väldigt intressant. Man förändras helt enkelt. Vill läsa den igen.

    SvaraRadera
  8. Höstlig kvartett låter som en bok för mig! Fin dikt!

    SvaraRadera