lördag 5 mars 2022

En smakebit på søndag v. 9 2022

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"Den dagen när vi möttes igen hade jag promenerat längre norrut än jag brukade. Kvarteren i norr var för mig fortfarande förknippade med krossade fönsterrutor och patrullerande militär, så jag försökte undvika dem. Varför jag den dagen hade tagit mig så långt bort kommer jag inte ihåg. Kanske hade jag bara börjat gå, blivit hungrig och sedan fortsatt vidare för att hitta något ställe lämpligt att äta på. Det var hur som helst då, när jag letade efter en lunchrestaurang, som jag fick syn på honom utanför ett skyltfönster till ensportaffär, och i samma stund befann jag mig i en lastbil och genom vindrutan försökte jag desperat teckna åt honom att kontakta mig, och inte heller han stod längre vid det där skyltfönstret utan vid en busshållplats (i vars ena stolpe han just slagit huvudet när han reste sig), i en annan stad tjugofem år tidigare - det är det jag menar med att man inte kan vara säker."

Fler smakebitar HÄR
 

20 kommentarer:

  1. inte läst Hessérus, verkar vara en tuff bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar väldigt intressant oh läsningen flyter bra

      Radera
  2. Den boken kände jag inte till. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  3. Mystiskt att historiens jag verkar förflytta sig och med honom/henne även den okände mannen. Men det sker kanske bara i hans/hennes huvud? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det rullar upp sig baklänges s a s

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Kände inte till boken eller författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kände till namnet, men jag har inte läst något tidigare

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet inte riktigt vad jag ska svara på det...

      Radera
  6. Tack för smakebiten, inte hört talas om boken tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kan tycka att den borde vara mer känd när jag nu läst ca 50 sidor, som verkligen varit intressanta

      Radera
  7. Kände inte heller till den här, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar boken så här långt. hoppas att den håller till slutet

      Radera
  8. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hade inte läst något av författaren förrän nu. men hennes namn kände jag till

      Radera
  9. Jag läste denna för länge sedan 2011 och minns inte den särskilt väl. Men gav den ett bra betyg så jag tyckte om den. Har även läst till Islola / och Elefantens fot. Tack för smakbit o påminnelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. så intressant att du läst den. hittills gillar jag den mycket. blir som vanligt orolig för slutet

      Radera