måndag 23 augusti 2021

New Forest

Igår hade vi läsecirkelmöte i en koloniträdgård i Malmö. Under äppelträden diskuterades New Forest av den begåvade danska författaren Josefine Klougart. Nära nog 700 s. ren njutning. Ett fantastiskt, poetiskt språk, fina metaforer, många aforistiska formuleringar och så mycken igenkänning. Lugnt och eftertänksamt bjuds läsaren in till att tillsammans med författaren gå tillbaka i tiden för att förstå dennas historia. Naturen har stor betydelse i New Forest; men det är ingen romantisk föreställning om den. Hästar och hundar är viktiga djur liksom rävar och fåglar. Den namnlösa författaren är den som berättar. Läsaren möter en flicka, en medelålders ogift och barnlös författare som reser omkring mycket och tar ett utdraget och vankelmodigt avsked av sin pojkvän. Den tredje huvudkaraktären är den gamla kvinnan som motvilligt skiljs från sin man genom döden. Tre olika tidsplan och skeenden glider ut och in i varandra. Är det en och samma kvinna det rör sig om? Romanen är lättläst men kan inte forceras. Det finns så mycket att reflektera över. New Forest är det bästa jag läst på mycket länge. Josefine Klougart förtjänar verkligen beteckningen Nordens Virginia Woolf.

Titel: New Forest

Författare: Josefine Klougart

Översättare: Johanne Lykke Holm

Förlag: Albet Bonniers förlag

Tryckår: 2019

Antal sidor: 680 sidor
 

6 kommentarer:

  1. Nordens Virginia Woolf... modernistisk... hundra år efter Woolf?

    SvaraRadera
  2. Den här blir jag sugen på! Har hittills bara läst en novell av Klougart som jag faktiskt inte var så förtjust i. Men jag tycker ju att jag borde gilla med tanke på hur hennes böcker ofta beskrivs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet vilken novell det är. översvämning, får på en ö, en bonde som skär halsen av ett av dem. New Forest är ett konstverk

      Radera
  3. Jag har den i hyllan (bortsorterad, helt ny från biblioteket à 5 kr) och blir riktigt sugen när jag läser din text. Men 700 sidor... Ibland tänker jag att "nästa år får bli tegelstenarnas år". Alla de där böckerna man egentligen vill läsa, men som står där i hyllan, olästa, för att de är så lååånga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var ett fynd! en får ge sig tid med den. jag gillar böcker somkräver en motprestation

      Radera