tisdag 17 augusti 2021

Tisdagstrion v. 33 2021: En bok i varje färg


 Ugglan & Boken är tillbaka med Tisdagstrion. Det är jätteroligt! Som vanligt har vi stor frihet att tolka veckans uppgift. En bok i varje färg är det som gäller v. 33

1. Lila hibiskus av Chimamanda Ngozi Adichie

Nigeria under 80-90-talen. Militärdiktatur, terror, brist på bensin och vatten; utbrända bilvrak, vägspärrar och gamar i mangoträden. Nåde den som protesterar.
Så ser det ut i landet. Universitet är ett mikrokosmos liksom familjen Eugene Achike.


2. How green was my valley av Richard Llewellyn.

Romanen skrevs 1939 och filmades 1941. Den handlar om kolgruvarbetare i Wales och deras fackliga kamp för en bättre tillvaro.

3. Black Dahlia, thriller av James Ellroy, 1987.
Nummer ett i den sk. LA - kvartetten. Den bygger på det verkliga mordet på Elizabeth Short 1947. De  båda poliserna som utreder brottet blir som besatta av det. Dessutom är de båda kära i samma kvinna. 1990 kom romanen på svenska i översättning av Ulf Gyllenhak. Wiken förlag. Den svarta dahlian har också blivit en mycket bra film. 

25 kommentarer:

  1. vackra omslag,Richard Llewellyn får vänta lite till, vill läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. den gjorde ett starkt intryck på mig. jag var inte gammal när jag läste boken som fanns i föräldrarnas hylla. filmen minns jag också

      Radera
  2. "Jag minns min gröna dal" - tror jag läst den men är inte säker. "Lila hibiskus" läste jag först, och sen har jag lyssnat på den nyligen - då var den mycket grymmare och sorgligare än jag mindes!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag funderar på att läsa om Lila hibiskus. tyckte att En halv gul sol var mycket bättre. då i alla fall

      Radera
  3. Alla dina verkar intressanta! How green was my valley får mig att tänka på Black sheep av Susan Hill - ett tips, om du inte redan läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst Black Sheep. kände inte ens till. men den lägger jag till läslistan!

      Radera
  4. Har inte läst någon av dessa, men har en annan av Chimamanda Ngozi Adichie oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En halv gul sol tycker jag är Adichies bästa

      Radera
  5. Lila Hibiskus är bra. Jag har med den i min trio också.

    SvaraRadera
  6. Lila hibiskus vill jag läsa.

    SvaraRadera
  7. Tre intressanta tips varav den första är tillagd på min att läsa lista

    SvaraRadera
    Svar
    1. om du inte har läst En halv gul sol av Adichie så gör det

      Radera
  8. Hibiskusboken har jag i läslistan. James Elroy har har jag aldrig läst något av fast vi har en del av honom i bokhyllan. Men Svart dalia har vi inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har hans självbiografiska Mina mörka vrår i hyllan. där berättar han om mordet på modern.

      Radera
  9. Se där! Du fick också till det med färg både på bok och i titel (var just inne hos Robert). Lila hibiskus har jag läst och jag undrar om inte Black Dahlia står oläst i hyllan - har i alla fall gjort det; har dock sett den på tv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just det. Lila hibiskus är bra men inte så bra som En halv gul sol, enligt mitt förmenande

      Radera
  10. Jag har nog sett filmen Svart Dahlia för jag känner igen den,

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den har gått flera gånger på TV

      Radera
  11. Lila hibiskus, såklart! Och jag skriver genast upp Svarta dahlian på läslistan.

    SvaraRadera
  12. Har bara läst Lila hibiskus. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  13. Skulle gärna vilja läsa något av Chimamanda Ngozi Adichie. Tack för dina tips!

    SvaraRadera