söndag 8 augusti 2021

En smakebit på søndag v. 31 2021

"Hur han föreställde sig att det kunde bli. Han hade gått runt i arbetsrummet och pekat. De kunde sätta ihop sina två likadana skrivbord. Det skulle bli ett kvadratiskt svart bord mitt i rummet. De kunde sitta så att den ena hade utsikt över kanalen och den andra in mot gården. Han sa: På så sätt känner man sig inte övervakad. De pratade igen om det den morgonen. De cyklade längs kajen. Över de ojämna kullerstenarna, som fick allting att vibrera och fingrarna att surra som om det gick en svag ström genom dem. Hon rätade på sig på cykeln och kramade styret. Det är helt knäppt, sa hon. Det kommer ju inte in någon i lägenheten som vi inte själva har släppt in. Det är ingen som övervakar dig."

Från sidan 31 i New Forest av Josefine Klougart


Fler smakebitar hos astridterese på bokbloggen Betraktninger

22 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, blir nyfiken, läst en annan av Klougart

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst En av oss sover också. och någon novell. hon är spännande!

      Radera
  2. Att sitta med ryggen mot ett fönster... usch, det hade varit jobbigt. Jag har alltid velat ha ryggen skyddad 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag sitter inte gärna med ryggen mot ett fönster. jag förvånar mig alltid över alla TV-serier där mäktiga människor har fina kontor höt upp i någon skyskrapa med fin utsikt och så så sitter de med ryggen mot fönstret!

      Radera
  3. Takk for smakebit. Forfatternavnet fikk meg til å søke på egen blogg, og fant at jeg har hatt et møte med henne før, som nå, seks år etter fikk meg til å le litt. Hvis du har lyst å lese: (https://tinesundal.blogspot.com/2015/04/om-mrke-av-josefine-klougart-skildring.html)
    Smakebiten vitner om en annen stil, så kanskje jeg skal reparere mitt forhold til henne :) Ha en nydelig søndag!

    SvaraRadera
  4. tack för länken! jag har läst och blev väldigt nyfiken på den vackra boken så den ska jag skaffa mig och läsa. många hästar i New Forest också

    SvaraRadera
  5. Paranoia?
    Jag har aldrig tänkt på det du skriver om de amerikanska filmerna att höjdarna sitter med ryggen mot en fantastisk utsikt. Vad ska de då med den fina vyn till?
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är det så? tänk på det nästa gång du ser en amerikansk deckarserie eller film. vet inte om de t'nker utsikten som någon sorts bakgrund åt sig själva?

      Radera
  6. Tack för smakbiten, det var en ny författare för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en av Danmarks många, yngre, jätteduktiga kvinnliga författare

      Radera
  7. Intressant, henne vill jag läsa, flera titlar som lockar, tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är mycket intressant. har läst En av oss sover också samt någon novell. men jag vill läsa flera

      Radera
  8. Författaren står på låååånga läslistan. Tack för smakbiten och påminnelsen!

    SvaraRadera
  9. javisst! men glöm inte bort henne!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om författaren förut. Jag skulle inte vilja sitta med ryggen mot ett fönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, men om du ser i filmer och serier så sitts det ofta med ryggen mot ett fönster. även när det är mörkt

      Radera
  11. Fristende utdrag. Jeg får lyst til å vite mer om hvorfor han kjenner seg overvåket.

    Leste Klougarts debutroman (10 år siden?)som jeg likte godt. Vil gjerne lese mer av henne. Håper du har en fin søndag - og kos deg med boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en känsla han har. eller hon har om honom. antingen får han för lite uppmärksamhet eller känner han sig övervakad. boken är väldigt fascinerande

      Radera
  12. Jag får inte ihop det hur de ska sitta ;-) Jag sitter helst vinkelrätt mot fönstret, då blir det inte motljus eller ljus bakifrån...

    SvaraRadera
  13. nej, jag funderade mycket på hur de tänkte sig det hela. jag vill ha en vägg i ryggen

    SvaraRadera
  14. Den boken kände jag inte till, heller. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är faktiskt något utöver det vanliga

      Radera