söndag 29 augusti 2021

En smakebit på søndag v. 34 2021


"Det var den hösten då pappa skrattade och mamma grät och jag aldrig fick vara ensam med pappa. Jämt var mamma där och sade att pappa måste vara ifred. "Pappa arbetar. Pappa rättar böcker. Pappa vilar. Pappa vill inte bli störd. " Men varje gång jag såg pappa var han ju glad, han var full av idéer, han kom hem med tokiga, onödiga och vackra saker till mamma. Men mamma blev inte glad. Jag kunde inte förstå det. Stackars pappa. Mamma nästan inte ens tackade."

Från sidan 15 i Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall

Läsutmaningen En smakebit på søndag innebär att vi bjuder varandra på ett smakprov av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Fler smakebitar HÄR

22 kommentarer:

  1. Det där låter faktiskt både oroväckande och obehagligt. Vad som är fel vet jag inte, men något är det.

    SvaraRadera
  2. Den där underliggande obehagliga stämningen i den smakbiten... Mycket skickligt skrivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket skickligt. och hon får läsaren precis dit hon vill

      Radera
  3. Denna har jag inte hört talas om, men det låter både obehagligt och spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var ju mycket omdiskuterad när den kom för länge sen

      Radera
  4. Kerstin Thorvall läste jag förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är dags för omläsning. även om jag haft mina invändningar

      Radera
  5. Tack för smakbiten! Läste den när jag gick på gymnasiet. Olycksbådande inledning och värre blir det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi läste den nog inte i skolan, men jag läste den ändå. typexempel på enögd partsinlaga

      Radera
  6. Jeg har lest noen bøker av Kerstin Thorvall. Best likte jeg Når man skyter arbeidere. Den var fantastisk :-) Jeg skriver ned denne og. Jeg håper den kommer på norsk.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den finns säkert på norska. den är ju ganska gammal

      Radera
  7. osäker om jag läst men har boken i bokhyllan, med flera av Thorvall, hon skrev mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, hon skrev mycket och jag gillar verkligen inte allt

      Radera
  8. Läst Thorwall, lite osäker på hur det är med den här, men känner till den väl.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en obarmhärtig uppgörelse med modern

      Radera
  9. Jag känner förstås till författaren men är inte säker på att jag läst några av hennes böcker. Inte lätt för ett barn att förstå vuxenvärlden när något skaver. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det är inte lätt att vara barn heller. och föräldrarnas äktenskap var dömt att misslyckas

      Radera
  10. Det känns som att pappan är manisk. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, något galet är det. det tycker mamman också

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Henne har jag inte läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en problematisk författare, tycker jag, men hon fruktade inte att dra upp känsliga ämnen. och hon bjöd hänsynslöst på sig själv

      Radera