onsdag 25 augusti 2021

Veckans kulturfråga v. 34 2021

 

enligt O: Vilka böcker var de bästa du läste i sommar?  

Kustobservationer av Anna Fock läste jag i juni.
Den handlar om Liis som är strax över trettio. Hon bor i Tallin och arbetar som hyttstäderska på Sverigebåten och konstruerar också korsord för ett par tidningar. Hon var en lysande stjärna under skolgången och gick från klarhet till klarhet. Men någonstans hakade det upp sig och hon gjorde ett studieuppehåll under vilket hon inte var välkommen att bo hemma hos mamma. Hon återupptog aldrig sina studier.

Noveller av Tessa Hadley läste jag i juli.
I tio noveller skrivna mellan åren 2003 och 2018 skildrar hon människor som upplever saker som gör skillnad i deras liv. I novellen Bortförandet blir en flicka bortförd av tre levnadsglada studenter utan att familjen märker något.  "Jane Allsop blev bortförd när hon var femton utan att någon märkte det. Det här hände för länge sedan, i Surrey på 1960 - talet, när föräldrar var mera obekymrade." 

New Forest av Josefine Klougart läste jag i augusti.
Nära nog 700 s. ren njutning. Ett fantastiskt, poetiskt språk, fina metaforer, många aforistiska formuleringar och så mycken igenkänning. Lugnt och eftertänksamt bjuds läsaren in till att tillsammans med författaren gå tillbaka i tiden för att förstå dennas historia. Naturen har stor betydelse i New Forest; men det är ingen romantisk föreställning om den. Hästar och hundar är viktiga djur liksom rävar och fåglar. Den namnlösa författaren är den som berättar.

8 kommentarer:

  1. New Forest låter som en bok att vila ut i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kräver sin läsare och tvingar till långsamläsning och eftertanke

      Radera
  2. Svar
    1. jag också. försökte med någon roman och gillade inte. men jag får ta nya tag

      Radera
  3. Oj, 700 sidor ren njutning!!! det minns jag inte när det hände senast (för det måste väl ha hänt även mig?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det händer inte ofta. kan inte. komma på någon jämförbar roman

      Radera
  4. Har faktiskt aldrig läst något av Fock. Måste åtgärda det. Hadley gillar jag, men har inte läst novellerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fock är riktigt bra. jag gillade inte den roman av Hadley som jag försökte läsa. men novellerna tyckte jag mycket om så nu måste jag ge romanerna en ny chans

      Radera