torsdag 26 augusti 2021

Helgfrågan v. 34


Mias helgfråga v. 34: Har du upptäckt någon ny favoritförfattare? 

Tessa Hadley överraskade mig med sina Noveller. Jag hade redan försökt läsa någon av Tessa Hadleys romaner men gått bet. Men när jag nog tog tag i Novellerna blev jag riktigt förtjust. En kastas rakt in i skeendet i novellerna. Med skeendet menas inte action. Det mesta händer inom människorna; små, små rörelser. Tessa Hadley känner mänskligheten; hon har en skarp psykologisk blick. Och hon älskar släkten som idé. Hur en än vrider och vänder sig så har en vissa band med släkten även om en inte valt den, säger Tessa Hadley i en intervju i Vi läser.

Ulla - Lena Lundberg har jag tidigare läst mycket fint om men inte av.  Nu har jag i alla fall läst romanen Is och den tyckte jag väldigt mycket om. Fina personbeskrivningar och stora kunskaper om hur is fungerar; folkets liv i helg och söcken på den åländska ön Örarna. Själv föddes hon på Kökar 1947 där hennes far var präst. ALL har även skrivit en romantrilogi ocm sjöfartstraditionerna på Åland  Leo, 1989, Stora världen, 1991 och Allt man kan önska sig. De står på den där långa listan. Mina tankar om Is kommer vilken dag som helst.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. den är väldigt intressant. och välskriven

      Radera
  2. Hadleys noveller låter intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var de minsann också. måste ge romanerna en ny chans

      Radera
  3. Jag har inte läst något av dessa författare, får kolla in dem.

    SvaraRadera