tisdag 30 april 2024

Tisdagstrion v. 18 2024: Sång & dans (eller varianter av orden) i titel, handling eller på omslag

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 18: Sång & dans (eller varianter av orden) i titel, handling eller på omslag.

1. Sång om den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling. Undertitel: En fantasi. Den här romanen kan kallas en politisk thriller. Den tilldrar sig i Kambodja på 50 - talet. Jag tyckte att den var helt otroligt bra.

2. Koltrastens sång. Wolf Solent. 1. av  John Cowper Powys. Koltrastens sång är djupt fascinerande. Civilisationskritik, religionskritik - till och med själen har blivit materia. Wolf Solent vill helst leva i sin tanke - och fantasivärld. Efter att ha blivit avskedad som lärare i London har han nu fått ett besynnerligt arbete hos en egendomlig familj i ett mystiskt hus i West Country  där han tidigare tillbringat sin barndom.

3. Sång till polstjärnan, novellsamling av Stina Aronson kom 1948
I den visar hon sig även vara en novellkonstens mästare. Man känner igen människorna och miljön från Hitom himlen. Åtta noveller ; ingen har samma titel som boken. Det tog Stina Aronson tjugofem år av skrivande innan hon fann sin egen röst; sitt eget språk.

18 kommentarer:

  1. Blir omedelbart nyfiken, frfr allt på den om Kambodja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tyckte att den var alldeles utomordentligt bra. hade mycket att lära ut

      Radera
  2. hörde koltrasten idag i trädgården, trodde den försvann denna kalla snöiga vinten

    SvaraRadera
    Svar
    1. koltrasten envisas här. har gjort ett bra tag. hoppar omkring på gräsmattan

      Radera
  3. Gustav Mahlers musik sjöngs också

    SvaraRadera
  4. visst. det förekommer sång i hans symfonier också

    SvaraRadera
  5. Tack för intressanta tips. Tror att jag har den första någonstans i min bokhylla.

    SvaraRadera
  6. Intressant trio. Koltrastens sång blir jag särskilt nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är lite speciell så tillvida som att den tilldrar sig i Thomas Hardys landskap Dorset

      Radera
  7. Spännande med en thriller från Kambodja!

    SvaraRadera
  8. Okända böcker för mig, du har lyckats plocka fram ovanliga böcker 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag plockar ur min egen läsdagbok, det vill säga bloggen

      Radera
  9. Intressanta tips!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  10. Peter Fröberg Idlings bok verkar intressant, och novelltips vill jag ju alltid ha!

    SvaraRadera