torsdag 4 april 2024

Helgfrågan v. 14 2024


Mias bokhörna: Veckans helgfråga v. 14: Dela med dig av ett bokomslag som du tycker är vackert. Vad fångar ditt intresse?

Middlemarch av George Eliot, pseud. för Mary Ann Evans, kommer 24 maj 2024 på Bonniers förlag i nyöversättning av Hans Jacob Nilson. Virginia Woolf beskrev romanen som "en av få engelska romaner skrivna för vuxna människor"... Jag har redan boken och har sett filmen åtminstone en gång men jag kommer att köpa den här vackra boken mycket för omslagets skull. Jag gillar både formerna och färgerna. Författarnamnet är också väldigt intressant. Handlingen tilldrar sig i den fiktiva staden Middlemarch i Midlands åren 1830 - 1832, så tiden är också intressant.

5 kommentarer:

  1. Om jag inte alls visste något om vare sig bok eller författare skulle jag nog inte köpa denna. Du vet ju redan var det är, så det blir skillnad då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. sant. men jag kunde ha köpt den ändå

      Radera
  2. läst om den nya översättningen men visste inte att den var så vacker

    SvaraRadera
  3. Blommor är fint, passar som omslag.

    SvaraRadera
  4. Drar verkligen blicken till sig, kan vara mycket vackert med starka färger!

    SvaraRadera