tisdag 23 april 2024

Tisdagstrion v. 17 2024: Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 17: Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning

1. Leo Tolstoj, Krig och fred. Har nog mer sett än läst Krig och fred. Skulle vara roligt att både se om och läsa om. Den publicerades först i en tidskrift mellan åren 1865 och 1869. Det är en historisk roman från Napoleons tid.

2. John Bunyan, Kristens resa, 1678. Läste långt före bloggtiden.
Glad soldat omvänds av sin fromma fru.
Under en tid i fångenskap påbörjar han Kristens resa om mannen som lämnar Fördärvets stad för att följa den smala vägen. Kristens resa blev en oerhört populär uppbyggelsebok som översattes till 108 språk.

3.  Midnattsbarnen av Salman Rushdie, 769 sidor, som jag också läste innan jag hade bloggen. Den minns jag med stort välbehag. Den kom ut 1981 och har fått Bookerpriset. Romanen utspelar sig i Bombay. Huvudperson är Saleem Sinai, en indisk pojke som föds vid midnatt den 15 augusti 1947, exakt samma tidpunkt som Indien blev en självständig nation. Saleem är begåvad med ovanliga krafter, särskilt en förmåga till telepatisk kontakt med andra som är födda vid samma tidpunkt.

16 kommentarer:

  1. Krig och fred har jag tänkt påbörja någon gång under året. Har varit på min att-läsa-lista jättelänge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste den för så länge sdan att det verkligen skulle vara dags för omläsning

      Radera
  2. Krig och fred slukade jag när jag gick i gymnasiet, men jag är nog lite osäker på om jag skulle klara alla dessa ryska trippelnamn nu 😬

    SvaraRadera
    Svar
    1. en får döpa om dem. eller göra en ordentlig personförteckning med en gång

      Radera
  3. Krig och fred vill jag gärna läsa om. Jag var för okoncentrerad då jag läste den, tror jag. Men då skulle jag vilja läsa den i en nyare översättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modernista ger ut en ny upplaga med en äldre översättning 2025. Tolstoj skrev ju flera versionen. alla var inte så bra

      Radera
  4. Tack för tipsen! Har Kriget och fred ocläst i hyllan och känner till de andra två.

    SvaraRadera
  5. Även om jag tyckte Krig och fred var bra tror jag antalet sidor skulle avskräcka

    SvaraRadera
    Svar
    1. antal sidor i en bra bok avskräcker inte, tycker jag

      Radera
  6. Salman Rushdies blir jag nyfiken på! Tack för tips
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. den var jättebra, minns jag. Satansverserna läste jag nyligen och var inte alls förtjust i

      Radera
  7. Svar
    1. har du dem redan där? eller lägger du till dem?

      Radera
  8. Kristens resa skulle jag faktiskt inte vilja läsa om - det var ingen större läsupplevelse för mig. Midnattsbarnen skulle jag däremot gärna vilja läsa (för första gången)!

    SvaraRadera