fredag 5 april 2024

Fem en fredag v. 14 2024: Minnen

elisamatilda: Fem en fredag v. 14: Minnen

  1. Vad är något du kommer ihåg hur man gör från ditt första jobb? Jag hoppar över alla små konstiga sommarjobb och går på det lite rejälare: Hur man tar en sänka
  2. Vad kommer du ihåg från din första resa utomlands? Att det var så väldigt skämmigt att jag var den enda som åkte på halv biljett när klassen skulle åka på cykelresa till Bornholm
  3. Vad kommer du ihåg från ditt första skolår? Att vi faktiskt fick upp och hoppa och göra rörelser mitt som vi satt och jobbade med siffror och bokstäver. Klok fröken!
  4. Vad kommer du ihåg från när du flyttade hemifrån? Det gjorde jag väldigt tidigt och det var inte kul. Jag saknade familjen.
  5. Vilken kommer du ihåg var den första maträtten du kunde laga? Matlagning har aldrig varit min starka sida. Men på studentboendet i Lund var jag förste leverstekare.

17 kommentarer:

  1. Det var en fröken som var före sin tid! Så bra för barnens koncentration. Är du född sent på året? (med tanke på den halva biljetten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej jag hade börjat ett år för tidigt

      Radera
  2. det var väl lite avancerat som tidigt jobb, men jag jobbade på mentalsjukhus och fick vä ta temperatur och sånt. Ingen klok fröken, jag fick sitta tyst och lyssna när andra läste alfabetet i kör, inte lätta att sitta still.
    Skäms inte alls att jag nu får lika mycket rabatt på bio som barnbarnen 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kunde också både läsa och skriva när jag började skolan dessutom ett år för tidigt. doktorn stod bredvid när jag tog sänkan.

      Radera
  3. Sänka som i blodprov? Det har jag inte tagit särskilt många gånger faktiskt. Men jag vet hur man gör.

    SvaraRadera
  4. just det. saänka kallades det då. en tog i armvecket

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. eller hur? det går att utläsa mycket av sänkan

      Radera
  6. Oj, en till som gillar lever, för en gångs skull. Jag kan sakna lite stekt lever ibland för maken vägrar äta lever i någon form

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja lever som behandlats rätt är gott. i skolbespisningen fick vi ibland en sorts sås som innehöll mald lever. det var faktiskt gott också med lingonsylt till

      Radera
  7. Det vi har gemensamt idag att matlagning inte är vår grej. Men att göra "lever anglais" är inte så lätt. Jag menar torr lever är ju hemsk. Men då du hade det "jobbet" kunde du nog din sak:-) Älskar lever anglais, men inte stuvning.
    Min lärare var inte ett dugg klok. Vi fick sitta stillaoch inte röra oss en millimeter tills det blev paus på skolgården. Okej, det blev människa även av mig;-)
    Jättekul att läsa dina svar och att gissa om du blev läkare eller sjuksköterska;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. men min fröken var nog ovanlig i sitt slag. hon hade sina sidor men det där med rörelse för små barn som inte var vana att sitta stilla var en riktigt klok åtgärd.

      Radera
  8. Tänk att jag "känner" någon som varit förste leverstekare!!!!
    Jag gillar lever!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag med. om det är rätt sorts lever och att den behandlats rätt

      Radera
  9. Svar
    1. eller hur? det var inte så vanligt på den tiden.

      Radera
  10. Förste leverstekare var inte illa, som barn avskydde jag lever, numera är det en favorit. Ta sänkan, då stack du i fingret antar jag, det som gjorde så ont, Var du alltså yngst i klassen som fick åka på halv biljett? Visst var det kul frågor som väckte många minnen!

    SvaraRadera