måndag 1 april 2024

Selfie v. 14 2024: Blommor

 Klimkteriehäxan:Selfie v. 14: Blommor

1. Den snittblomman köper jag: Tulpaner så här års. Var inte så förtjust i dem förr i världen, men nu uppskattar jag dem.

2.
Den vilda blomman plockar jag: Vitsippor, vårlök, gulsippor, prästkragar, blåklint. Och konvaljer älskar jag. Jag hade konvaljer i min brudbukett i januari.

3. Den blomman satsar jag på i balkonglådan och rabatten: Viol/pensé. Pelargon, Rosor, Flox. Ljung framåt hösten

4.
Den blomman minns jag speciellt för att ... Vita höstflox. De fanns i min barndoms trädgård och lyste och doftade.

5.
Det ogräset gillar jag: Lupiner

6.
Den blomman känner jag extra för: Styvmorsviol och förgätmigej

8 kommentarer:

  1. påskliljorna knoppar, tulpanbladen kämpar mot sniglar.
    Fotografen gav mig en plastbukett...
    Jag måste vara den enda som inte uppskattar doften av höstflox, har lite i trädgården. Styvmorsviol har försvunnit på vårt berg, förgätmigej ser jag ibland

    SvaraRadera
  2. har inte sett några sniglar på min tulpaner. plastbukett??? vad sade du då? tycker om de där gamla blommorna. men ibland flyttar växterna utan att säga något. å andra sidan flyttar det in en del annat

    SvaraRadera
  3. Liljekonvaljer doftar ju ljuvligt. Där är vi helt överens. Och det gäller även lupiner. Skulle inte ha det minsta emot om den invasiva blomman skulle ta vägen förbi min balkong och rota sig där;-)
    Krispiga tulpaner gillar jag, men inte halvvissna som visserligen är fotografernas älsklingsmotiv, men jag tycker bara att de luktar illa och är fula.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kanske kommer en lupin och hälsar på i min trädgård en vacker dag. vissna gula tulpaner luktar särskilt illa och ser speciellt eländiga ut

      Radera
  4. Kul att konstatera att vi är många som har gemensamma favoriter. Förgätmigej är förvisso en fin blomma att komma ihåg ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. förgätmigejen är så anspråkslös men inte desto mindre en jättefin blomma

      Radera
  5. Förgätmigej är en liten oansenlig o vacker blomma bara man plocka upp och tittar på den närmare. Liljekonvaljer växte vilt på taket på min jordkällare där jag bodde förut, vilken doft de spridde. Hela det kupade taket såg ut som en igelkott när skotten började växa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så härligt! både jordkällaren och konvaljerna

      Radera