söndag 14 april 2024

En smakebit på søndag v. 15 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i söndagsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser utan att för den skull spoila något. 

"Min vän var ensam hemma men bjöd ändå hem oss på middag, han var ovanligt social, han tyckte om att prata och berätta historier, men han var inte så bra på det, han blandade ihop händelser, lät verkan bli utan orsak, orsak utan verkan, hoppade över viktiga bitar, övergav en historia mitt i. Det här störde inte min mamma, som av åldersskäl var lika oredig i huvudet som min vän när han föddes, jag tror inte ens att hon märkte det. Fast hon var faktiskt den som hade mest glädje av samtalet, men det var också det enda hon hade glädje av under kvällen. Detta berodde på att det ständigt kom upp namn på familjer från staden, det var magiska ord som tycktes härbärgera allt hon var intresserad av i livet."      Fler smakebitar HÄR

20 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten helt ny bok för mig

    SvaraRadera
  2. När min dementa mamma fyllde 90 satt hon bredvid sin dementa syster. Det var tydligen en upplevelse för dem som satt nära, för de båda systrarna pratade på för fullt med varandra, men de talade inte om samma saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. antagligen hade de jättetrevligt båda två

      Radera
  3. Fin smakbit, den gjorde mig nyfiken på boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aira har ett speciellt sätt att skriva och är mycket fantasifull

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Kände varken till författaren eller boken.

    SvaraRadera
  5. Jeg ser at du skriver Nobelpriskandidat, og da må jeg virkelig se om han finnes på norsk! Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att det var i Babel där han intervjuades som han kallades nobelpriskandidat.

      Radera
  6. Jag fastnade nog redan på första meningen ... Är det ovanligt att bjuda hem folk på middag om man är ensam hemma?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag funderade också på det. men vi är i Argentina. vet inte om det kan ha någon betydelse

      Radera
  7. Det var en annorlunda smakbit. Tack för den, ska låta den sjunka in lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hela boken är annorlunda. har läst ut den nu och håller på att smälta den

      Radera
  8. Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  9. Har sen många år övergått från "bra" böcker till lättsmälta thrillers. Är så pass gammal att jag inte längre vill bli berörd och ledsen längre...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  10. Den här väntar i hyllan tack vare min Tranan-prenumeration!

    SvaraRadera