tisdag 2 april 2024

Tisdagstrion v. 14 2024: Blommor (specifik sort eller bara "blomma") i titel, författarnamn eller på omslag

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 14: Blommor (specifik sort eller bara "blomma") i titel, författarnamn eller på omslag

1. Jag kom omedelbart att tänka på Malin Blomsterberg, Ellen Keys trogna, beundrande hushållerska. Henne möter en bl. a i Jag skulle vara din hund (bara jag finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl. En roman om Ellen Key som mycket bygger på hennes brevväxling med Urban von Feilitzen. Ellen Key var kär, men mannen hade fru och fyra barn och var nog inte så känslomässigt engagerad.


2.  Kung Liljekonvalje av dungen,
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö.

Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt,
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blekt. ---

Gustaf Fröding 

3. Rosen: kärlek, konst, doft och botanik av Christina Högardh - Ihr, författare, konstvetare och skribent och Lars - Åke Gustafsson, Nordens främste kännare av rosor och ledare för en nationell inventering av  äldre kulturrosor i Sverige inom POM (Programmet för odlad mångfald). Norstedts 2014.

Kung Liljekonvalje av dungen
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö
 
Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt,
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blek
https://lyricstranslate.com
Kung Liljekonvalje av dungen
kung Liljekonvalje är vit som snö,
nu sörjer unga kungen
prinsessan Liljekonvaljemö
 
Kung Liljekonvalje han sänker
sitt sorgsna huvud så tungt och vekt,
och silverhjälmen blänker
i sommarskymningen blek
https://lyricstranslate.

20 kommentarer:

  1. Liljekonvaljer är väldigt fina, men jag är en av de ytterst få (verkar det) som tycker att de luktar illa. Tråkigt nog, för de är dessutom min månadsblomma.

    SvaraRadera
  2. Fröding passar ju bra, liljekonvaljerna trampas av Highland cattle här

    SvaraRadera
    Svar
    1. ohyfsade kossor! synd på konvaljerna. så väldigt många är de inte

      Radera
  3. Svar
    1. ja, det är en fin dikt. den är fin tonsatt också

      Radera
  4. Anneli Jordals bok vill jag läsa. Fin dikt av Fröding. Jag visste faktiskt inte att det var därifrån Maria Langs boktitel kom. Det framkommer kanske i texten, men det var så gräsligt länge sedan jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jordahls bok tyckte jag mycket om. den gjorde Ellen Key mera mänsklig

      Radera
  5. En gemensam i dag - och båda nämner vi Fröding!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är ju han som är själva upphovet. och konvaljen är ju en ljuvlig blomma

      Radera
  6. Åh så jag längtar efter sommar och liljekonvaljer idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan en verkligen göra! här är så grått och trist idag.

      Radera
  7. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  8. Malin Blomsterberg har jag inte hört om tidigare och blir mycket nyfiken

    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har en gång letat upp Malin Blomsterbergs gravsten en regnig dag tillsammans med ett par väninnor.

      Radera
  9. Ja där var originalet från Fröding ja. Annars tänker jag mest på Maria Langs bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tänker absolut på Frödings dikt som jag tycker mycket om. tror inte att jag läst Maria Langs bok

      Radera