onsdag 17 april 2024

Veckans kulturfråga v. 16 2024

enligt O: Veckans kulturfråga v. 16: Vilka böcker för barn och unga vill du lyfta fram?

Jag läser inte så många barn- och ungdomsböcker men jag har absolut några exempel som jag tycker förtjänar att lyftas fram som lämpliga för både barn och vuxna i alla tider och det är Barbro Lindgrens böcker som jag alltid lyfter fram: Vems lilla mössa flyger, Korken flyger och Vad lever man för. Och så böckerna om Loranga, Mazarin och Dartanjang. På senare tid har jag läst Johan Rundbergs historiska böcker om Mika Månvind och polisman Valdemar Hoff. De är historiskt tillförlitliga, spännande, lite kusliga och det känns att författaren tar sina läsare på allvar. Nattkorpen är titeln på del 1. Sarah Sheppards faktaböcker för barn har mycket att ge även vuxna. Allra bäst om en läser tillsammans. Hon skriver om bl. a. om ödlor, dinosaurier och kartor.

3 kommentarer:

  1. Bra barnböcker tilltalar även vuxna,
    jag läser tillsammans med sex flickor från 2-15 år och det är så roligt när man hittar gemensamma böcker! 💙

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en fantastisk samvaro att läsa med barn

      Radera
  2. Två författare vars böcker jag också uppskattar!

    SvaraRadera