måndag 8 april 2024

Selfie v. 15 2024:


Klimakteriehäxan: Selfie v. 15:Kosläpp 

1. Den fetthalten ska "min" mjölk ha: Mellanmjölk

2. Den osten vill jag ha: Danbo, Gamle Ole, Svarta Sara, Cheddar, Gräddädel, parmesan, gruyère, Skottorps Ambrosia

3. Den "mjölkmaten" är en favorit: Kalvdans

4. Den yoghurten serveras hos oss:  Naturell

5. Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta? Majken

6. Har du något ko-minne? Jag minns också separatorn från Alfa Laval och det kalla, våta mjölkrummet. Och så minns jag när vi gick och hämtade mjölk hos en bonde i byn. Och helt fantastiskt var det när farmor kärnade smör. Det där smöret var så gott. Och så fick jag en skiva av Möris delikatessknäckebröd med  ny kärnat smör på (ingen ost!) och kärnmjölk till.

14 kommentarer:

  1. Visst har barndomsminnen en alldeles särskild lukt och smak?! Majken var ett bra ko-namn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. barndomsminnen är något alldeles speciellt. jag minns den råkalla lukten i mjölkkamaren. om jag får en ko ska hon heta Majken

      Radera
  2. ingen mellanmjölksmänniska... 🙂 dottern har testat göra eget smör. Kalvdans har jag hittat på Julmarknad ibland, och fått hos kusiner i Finland. Man kan köpa Råmjölk i större mataffärer.

    Vi köpte mjölk i egen kanna i samhällets affär. Nån gång på 1980-talet hämtade vi mjölk hos bonden när vi bodde hos gammelfarmor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan inte minnas att vi köpte mjölk i affären förrän de har nya förpackningarna kom

      Radera
    2. Finland 1965 kanske, egen aluminiumkanna

      Radera
    3. och mindre kanna och mindre skopa för grädde , och så hämtade vi posten där i affären

      Radera
  3. Kalvdans var något min mamma älskade, men råmjölk är väl inte så enkelt att få tag i idag? Hon ville ha körsbärssylt till ... jag minns det också som gott.
    Hade en kusin Majken, men visst kunde hon ha fått dela namn med en ko!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade en ingift moster som hette Majken. hon kunde också fått dela sitt namn. nej, råmjölk får en leta efter i dagens läge.

      Radera
  4. Ditt svar på sista frågan fick det att vattnas i munnen kan jag säga. Mmmmmmhhhh!
    Sedan är vi båda förtjusta i naturell yoghurt. Kalvdans har jag bara ätit en enda gång, och den desserten gillade jag:-)
    Och cheddar - då ska det vara engelsk cheddar, inte Kvibille eller andra kopior...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det där smörminnet sitter djupt. kalvdans tyckte jag mycket om. har nog bara ätit cheddarkopior, dessvärre

      Radera
  5. Jag har aldrig ätit nykärnat smör, men jag älskar smör. Kan bara försöka föreställa mig smaken och det låter ljuvligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns det som vitare och saltare. det kan vara fel. men i Istanbul träffade jag på en trekantig, vit formation på frukostbordet som visade sig vara smör.och det påminde om farmors smör. vilken lycka!

      Radera
  6. Vilket härligt minne du delar med dig av. Minns inte om jag smakat hemkärnat smör. Har besökt fäbodar och tittar på hur de gör men då handlade jag bara ost. Ambrosia-ost har jag inte hört talas om, spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var en särskild ceremoni det där med det tunna knäckebrödet med farmors smör på. jag kunde aldrig förstå varför jag bara fick en skiva...

      Radera