fredag 12 april 2024

Veckans kulturfråga v. 15 2024: Vilka språk läser du på?

enligt O: Veckans kulturfråga v. 15: Vilka språk läser du på? Vilka språk hade du önskat att du kunde tillräckligt bra för att läsa på?

Jag läser engelska, norska danska och - i värsta fall - tyska. Naturligtvis skulle jag vilja lära mig japanska tillräckligt bra för att kunna läsa japansk litteratur på originalspråket. Mina kunskaper i gymnasiets ryska ligger långt tillbaka i tiden. Men när jag hör ryska nu och har japanska att jämföra med så förefaller ryska som helt överkomligt. Men det skulle innebära repetition och vidare studier. Nya språk lockar alltid. 

9 kommentarer:

  1. trädgårdstidningar fixar jag på tyska, glad att det finns bra översättare till japanska böcker, maken är mer intresserad av att lära sig nya språk

    SvaraRadera
    Svar
    1. tyska är ett fackspråk och egentligen lättare än engelska. språk är jättekul

      Radera
  2. Tyska skulle jag möjligen kunna läsa på. Var bra på det i skolan, men det var ju många år sedan. Borde försöka! Spanska kan jag alldeles för lite. Bara enkla turistfraser.

    SvaraRadera
  3. tyska är rejält på något sätt. italienska har jag läst lite grann. det är lätt

    SvaraRadera
  4. italienska har ju liknande uttal som finskan, latin också

    SvaraRadera
    Svar
    1. fast finska och latin är ju inte så lätt.

      Radera
    2. praktiskt kunna lite växtlatin när jag skulle köpa växter i England (sonen har koll på kroppen på latin)

      Radera
  5. Doctor Ammondt är litteraturlärare vid universitetet i Finland och har ganska udda hobby; han sjunger finsk tango och Elvis på latin. Han har fått medalj av påven. Finnar har det bästa uttalet i latin, dött språk egentligen

    SvaraRadera
  6. för att vara ett dött språk används det ganska mycket i många sammanhang

    SvaraRadera