tisdag 13 december 2016

Top Ten Tuesday

The Broke and the Bookish: December 13:  Top Ten Books I'm Looking Forward To For The First Half Of 2017

  1. Emmi Itäranta, Minnen av vatten. Finsk författare som bor i Cambridge. Om en kuslig framtid som kanske inte ligger så långt borta. Modernista
2. Sara Stridsberg, Nelly Sachs kommer aldrig fram till havet. Tre pjäser som ger röst röst åt fångna och suveräna, besegrade och odödliga.  AB
3. Lars Gustafsson, Etyder för en gammal skrivmaskin. Diktsamling. AB förlag
  4. Hanna Lutz, Vildsvin. Finskfödda Hanna Lutz debuterade på danska med  
  Vildsvin. Den tilldrar sig i småländska Tingsryd. AB
  5. Amy Liptrot: Utvägen: Dagarna på Orkney. Trettioåriga Amy Liptrot       återvänder från London till fårfarmen på Orkney efter fiaskot i staden. AB
  6. Yaa Gyasi, Vända hem. Om hur 1700 - talets slavhandel fick återverkningar   i flera generationer framöver. Norstedts

  7. Petina Gappah, Memorys bok. Memory är albino. Hon sitter fängslad i Harare, Zimbabwe, för mordet på sin far. Hon ångrar sig inte. AB

8. Jonathan Safran Foer, Här är jag. Efter elva års tystnad en ny roman. En personlig familjehistoria som tilldrar sig under tre veckor i Washington. Norstedts
  9. Carl - Johan Malmberg, Var hemlig och gläds.Vandringar i William Butler  Yeats poetiska världar. WW
10. Amos Oz, Judas. Om förräderi i 50 - talets Jerusalem. WW 

10 kommentarer:

  1. Itärantas bok går ju som teater. Yeats vill jag läsa mer om ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänkte att jag skulle åka till Gbg, men sedan såg jag att pjäsen är på finska så då blev jag lite tveksam. även om det finns svensk text

      Radera
  2. Minnen av vatten vill jag väldigt gärna läsa. Jag hörde talas om boken när den hade kommit ut på engelska, engelska läsare som nämnde den. Men nu när den kommit ut på svenska passar ju det perfekt att äntligen läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det lästes ur den under Kura skymning som inledde den nordiska biblioteksveckan 14 nov. vi var flera som tänkte att den måste läsas

      Radera
  3. Pjäsen kommer att textas - som på opera.

    SvaraRadera
  4. Några intressanta böcker där.

    SvaraRadera
  5. Orkneyöarna låter ju intressant.

    SvaraRadera