torsdag 29 december 2016

The fifth Day of Christmas


Ugglan&Boken: "Den femte versen i The Twelve Days of Christmas låter så här:

"On the fifth day of Christmas,
my true love sent to me
Five golden rings,
(Four calling birds,
Three French hens,
Two turtle doves,
And a partridge in a pear tree")

Temat för The Fifth Day of Christmas blir därför guld eller något gyllene eller ringar (eller något annat smycke).
Uppgiften för dig som vill vara med är alltså att tipsa om en bok på ett av dessa teman, antingen i bokens titel eller innehåll. Skriv ett eget inlägg om du vill, eller lämna en enkel kommentar här i inlägget."


Jag väljer de ringar jag först kommer att tänka på även om det blir i överförd bemärkelse. Saturnus ringar: en engelsk vallfart; den tyske författaren W.G. Sebalds promenadbok. Han behandlades under en tid på klinik för depression. Efter det promenerade han bort sin melankoli i Surrey i England.

11 kommentarer:

  1. Det verkar vara en intressant bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren har nämnts i Nobelpris - sammanhang

      Radera
  2. Har aldrig hört talas om boken, däremot kan jag intyga att en mig närstående person verkligen HAR promenerat bort en depression. På riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror absolut på fysisk rörelse som hjälp att motverka nedstämdhet

      Radera
  3. Så fint det låter med en promenadbok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det gör det. fantastiskt att han i sitt nedstämda tillstånd faktiskt tog sig för att promenera

      Radera
  4. Fyndigt att komma på den boken!

    SvaraRadera
  5. Den boken känner jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera