tisdag 27 december 2016

Third Day of Christmas

Ugglan&Boken: Så har det blivit dags för den tredje dagen, och den tredje versen i The Twelve Days of Christmas låter så här:
"On the third day of Christmas,
my true love sent to me
Three French hens,
(Two turtle doves
And a partridge in a pear tree)"


Temat för The Third Day of Christmas blir därför höns eller något som har med franskt och Frankrike att göra.


South of the Lights (Söder om stadens ljus) av Angela Huth tilldrar sig till stora delar på en hönsfarm. Evans and Brenda är ett kärlekpar som inte har någonstans att ta vägen för att få vara ensamma mer än på höskullen ovanpå hönshuset. Brenda arbetar på hönsfarmen. Evans är passionerat förälskad i Brenda och ibland rent possessiv. Om jag inte minns alldeles fel har romanen  filmats med Alan Bates i huvudrollen. Vad jag minns säkert är att jag mycket gillade skildringen av hönsen i boken. Lite fransk anknytning: Angela Huth har studerat konst i Frankrike. Hon är kanske mest känd för romanen Land girls, som ligger till grund för Tv - serien med samma namn.

12 kommentarer:

  1. Härligt med alla höns, och så en liten fransk anknytning dessutom. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. jag såg delar av den och gillade den också

      Radera
  3. Svar
    1. den är gammal och antagligen är den utgallrad på många bibliotek

      Radera
  4. Tycker det låter som en riktigt charmig bok!

    SvaraRadera
  5. Ska ändå höra med bibban - annars finns den på bokus, fast jag vet inte om jag är redo att betala över tvåhundra spänn för en vanlig roman.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. det ska du absolut göra. två bibliotek i min närhet har var sitt ex kvar. onödigt att köpa

      Radera
  6. Det låter som en bok jag måste läsa :) Så mysigt med höns och Frankrike i en och samma bok. Omslaget var så ljuvligt fint också. Ja, den skriver jag upp på listan direkt, tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så kul! själva romanen är inte speciellt fransk, men författaren har studerat i Frankrike

      Radera