onsdag 28 december 2016

The fourth Day of Christmas


Ugglan&Boken:" Den fjärde versen i The Twelve Days of Christmas låter så här:

"On the fourth day of Christmas,
my true love sent to me
Four calling birds,
(Three French hens,
Two turtle doves
And a partridge in a pear tree)"

Temat för The Fourth Day of Christmas blir därför fåglar.

Uppgiften för dig som vill vara med är alltså att tipsa om en bok på detta tema, antingen i bokens titel eller innehåll. Skriv ett eget inlägg om du vill, eller lämna en enkel kommentar här i inlägget."
Dagens bok blir en saga av H C Andersen. De vilda svanarna var min favoritsaga när jag var liten och det är egentligen den enda saga som jag verkligen kommer ihåg. En elak styvmor förvandlar sex vackra prinsar till vilda svanar. Deras lilla syster, Elisa, skickar hon ut på landet. Elisa söker efter sina bröder och en gammal gumma säger sig ha sett elva vita svanar med kronor på huvudena. En fe berättar att det finns ett sätt att bryta förtrollningen. Elisa skall repa nässlor, bråka dem och spinna till ett garn som hon kan sticka elva pansarskjortor av. Hennes händer kommer att bli såriga och göra ont; och - hon får inte säga ett ord under tiden. Elisa uthärdar tålmodigt för sina älskade bröders skull. Och hon lyckas. Nästan, fast inte riktigt.

16 kommentarer:

  1. Oh, det är evigheter sedan jag läste Andersens sagor - får lov att leta fram dem, utmärkt läsning vid brasan. Har ytterst svaga minnen av de vilda svanarna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Den sagan var så härlig...verkligen länge sen jag läste någon av de här sagorna.

    SvaraRadera
  3. gillar gamla sagor, svanar på Irland med

    SvaraRadera
    Svar
    1. svanar på Irland? utveckla, Hannele! jag blir nyfiken

      Radera
    2. (irländsk saga där häxa förvandlade de tolv kungabarnen till svanar, de fick sin mänskliga form igen och levde evigt...)

      Radera
    3. oj då! det var bra likt HC Andersens saga. han hade kanske stött på den?

      Radera
  4. Har bara ett vagt minne av den sagan, men det betyder ju bara att jag borde läsa den igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag känner att jag också borde läsa om den

      Radera
  5. HAr inte läst de vilda svanarna men känner igen berättelsen så jag har troligtvis hört den någon gång i barndomen.
    Må väl och ha en fin december!
    Christina

    SvaraRadera
  6. Jag känner också till berättelsen men var inte medveten om att det var en HC Andersen saga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. just när en stiftar bekantskap med sagorna är en väl i allmänhet inte så intresserad av vem som skrivit dem

      Radera